De eerste helft van de elfde week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Celeste ... - WaarBenJij.nu De eerste helft van de elfde week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Celeste ... - WaarBenJij.nu

De eerste helft van de elfde week

Door: Celeste :)

Blijf op de hoogte en volg Celeste

08 December 2005 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zondag zijn we door Lotte en Bas naar Kaapstad gebracht. Is toch heel wat beter dan met de tassen in de trein. We kwamen in een mooi hostel terecht (Long Street Backpackers Lodge). We hebben onze spullen gedropt en eerst even naar het internetcafe geweest. Daarna zijn we naar de Waterfront gelopen en hebben daar een beetje rondgekeken en bij Mugg & Bean American Flapjacks gegeten (moest het Anneloes natuurlijk even laten proeven...).
We hebben gegeten bij Arnolds (heb ik met de andere meiden ook een keer gegeten). 's Avonds verder niet zoveel meer gedaan (de tas opnieuw ingepakt, spullen uitgezocht, niet echt lekker geslapen want er was nogal luide muziek en veel gepraat.

Maandagmorgen zijn we vertrokken naar Tsitsikamma. Het was een aardige zit in de bus (van 8u 's ochtends tot 7u 's avonds). Gelukkig hebben we wel een aantal keer gestopt voor boodschappen en om de benen even te strekken. We hebben zowat naast de brug geslapen in een houten blokhut. Daar hebben we kennis gemaakt met Leigh (doet onderzoek voor 3 weken), Lotharo (Argentijn - backpacker) en de jongens die op de bungee werken. Van hun hebben we een beetje info gekregen over de bungee.
De buschauffeur had ons eerder al gezegd dat we moesten zorgen dat we genoeg boodschappen moesten doen omdat er geen winkels zijn. Dus ons avondeten bestond uit broodje knak(worst) (wat niet te eten was), noodlessoep en geroosterd brood met pindakaas. Niet echt een vetpot dus.
Anneloes en ik hebben trouwens ook Sinterklaas gevierd. Ik had een gedicht voor haar gemaakt (3 kantjes) en zij heeft in de bus nog even snel een gedicht in elkaar geflanst, maar het was wel leuk!! Helaas hadden we de pepernoten al opgegeten...

Dinsdag was het de grote dag... de dag van het BUNGEEJUMPEN!! We hebben 's ochtends gerelaxed en om een uur of 1 was het tijd om richting brug van 216m hoog te gaan. Formulieren invullen, gewicht meten, harnas om en tijd om te gaan. We moesten onder de brug doorlopen en toen kwamen we in het midden aan waar we moesten springen. Er waren mensen voor ons, maar opeens was ik aan de beurt! Mijn benen werden vastgebonden en daar stond ik op de rand... SLIK!! 5, 4, 3, 2, 1, bungee... Het is echt onbeschrijflijk hoe het was. Echt su-per-kick-en!! De vrije val (5 sec.) is ontzettend cool, de wind die langs je gaat en de duik die je maakt. Daarna een paar keer op en neer en toen werd je omhoog gehesen. Ik heb tussen de 160 en 180m gesprongen (afhankelijk van je gewicht en de afzet). Het is moeilijk om te beschrijven hoe het was, maar daarom heb ik de video gekocht, die jullie allemaal moeten zien!! Even later was Anneloes aan de beurt. Ze had de vorige dag nog haar twijfels maar ze heeft toch gesprongen en zij vond het ook supertof!!
Met Lothari zijn we Nature's Valley gereden. Niet veel te doen, maar wel een mooie route om te rijden en een plek om foto's te maken. 's Avonds hadden we met Lothari, Leigh en Marsmellow (van de bungee) een braai, heerlijk!! (en beter dan een boterham met pindakaas).
Met hulp van Anneloes heb ik mijn vlechten eruit gehaald. Het zag er niet meer mooi uit. Mijn eigen haren kwamen er uit en het jeukte ontzettend. Ik zag eruit als een, tja, hoe zullen we het noemen, een idioot? Mijn haar was een en al pluis... Het is ook aardig uitgedund, had bij het wassen veel haren in mijn handen.

Woensdag zijn we met Leigh naar Stormsrivier gereden, ongeveer 20 minuten rijden. We hebben eerst samen een stuk in het bos gelopen. Zij is daarna doorgelopen en wij hebben de Canopy Tour gedaan. Dat houdt in dat je van plateau naar plateau aan een kabel roetsjt. Het was in het bos, dus eigenlijk ging je van boom naar boom. We werden begeleidt door Braam (en we noemen hem Bram). De langste 'baan' was 110 meter en ging lekker snel. Het was niet echt heel spannend (niets kan natuurlijk tippen aan de bungee van de vorige dag...).
's Avonds werden we weer opgehaald door de Baz-Bus en zijn we naar Port Elizabeth gereden. We kwamen pas om half 12 bij ons hostel aan, maar wel een geweldig hostel. Ziet er echt supergoed uit!! Een zwembad, een luxe keuken, grote woonkamer etc. En dat voor R65 per nacht.

Vandaag zijn we naar Addo Elephant Park gereden met onze Tour Guide Bradley. Hij heeft ons eerst Port Elizabeth laten zien en er veel over verteld. Daarna zijn we doorgereden naar Addo (ongeveer 70 km). In het begin zagen we 2 olifanten van een afstandje en wij waren al helemaal enthousiast, maar later werd het helemaal mooi. We waren bij een waterplas waar een aantal olifanten aan het drinken waren en zij gingen weg door de bosjes. Onze tourguide reed om de bosjes heen en ging stil staan. En daar kwamen de olifanten uit de bosjes. Ze waren ontzettend dichtbij, misschien 2m van ons vandaan. Maar het werd nog mooier! Voor ons kwam een hele kudde aanlopen en ze gingen voor de bus de bosjes in, dus we konden ze echt ontzettend goed zien!!! Echt zo mooi, en tegelijktijd onrealistisch om ze zo dichtbij te zien. Maar gelukkig is daar de videocamera, ik heb alles opgenomen, ik heb dus bewijs voor het thuisfront. We hebben ook nog andere dieren gezien: buffels, poemba's (wrattenzwijn), bokken, vogels etc. We hadden een ontzettende goede tourguide, hij heeft ons veel geleerd over de dieren en hoe we ze kunnen spotten.
Op de weg terug zijn we langs de townships gereden, erg indrukwekkend. Ook dit heb ik ook video staan.
We hebben avondeten gekocht (boontjes met aardappels) en zitten nu dus in het internetcafe.

Morgen vertrekken we met de bus naar Coffee Bay waar we een nacht gaan slapen bij een Xsosa-familie. We krijgen voedsel dat zij eten en kunnen ervaren hoe zij leven.
De verdere plannen weet ik zo even niet, maar we hebben in ieder geval nog genoeg te doen!!!

XXX

  • 08 December 2005 - 18:58

    Richard G:

    Hey Celeste,

    dat bungee-jumpen lijkt mij ook echt gaaf, maar zo hoog kan je dat volgens mij nooit in Nederland. Had je niet zoiets van oei en nu moet ik springen en ik durf niet???? Dat zou ik wel hebben, echt super knap dat je gesprongen hebt.

    Als ik het zo verder lees lijkt het wel een survivial, weinig te eten en en slapen in een blokhut.

    Ben benieuwd naar het vervolg van je avonturen,

    xx

  • 08 December 2005 - 22:53

    Oma En Opa:

    Wat beleven jullie veel spannende dingen.
    Voorzichtig zijn hoor!!
    Veel liefs voor beiden en groetjes van ons.

  • 09 December 2005 - 17:33

    (t) Jacqueline:

    hoi,
    wat gaaf is het daar !!!
    en wat een mooie foto's hebben jullie kunnen maken. Wat moet dat trouwens een kick geweest zijn toen jullie van de brug afsprongen. groetjes en nog heel veel plezier samen.

  • 10 December 2005 - 17:56

    Piet:

    Hoi Celeste ik heb vandaag 10 dec voor het eerst je site bekeken. (erg)Wat een geweldige weken heb je daar, en nu zeker Aneloes er is. De foto s zijn fantastisch.
    Dat bungy jumpem dat leek mij ook wel wat effe
    kicken, maar dames de volgende keer wel eerst je oom even inlichten. Ik wens jullie nog een schitterende weken en tot in Nederland
    xxx.

  • 12 December 2005 - 16:11

    Niels:

    He durfal,

    Tof man, dat bungeejumpen. Dat lijkt mij nu ook wel wat. Ik kijk uit naar die film daarvan. (niet zoek maken he) En wat de rest betreft olifantjes en zo.... Tja, is een mindere kick, maar wel puur natuur. Geniet er van! Groeten Niels

  • 13 December 2005 - 15:07

    Emy:

    Hee Celest!! Je krijgt de groetjes van Leigh haha we zaten ook bij haar in de lodge! Ik durfde niet te springen, heb wel de Flying Fox gedaan.. heel dapper vond ik zelf ;) Karlijn durfde het wel!
    Wij zijn nu in Jeffrey's Bay een beetje aan het genieten van zon, zee en surfers :D
    Gisteren in de BazBus hebben we de eigenaar van Tanaqua ontmoet, en maar gelijk geboekt daar! Echt super aardige man en na jouw positieve verhaal was er geen twijfel meer ;)
    Waar zijn jullie nu?
    Heel veel plezier nog en tot over 12 (!!!) dagen op het vliegveld!
    x Emy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Celeste

...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 41750

Voorgaande reizen:

14 Januari 2024 - 20 Maart 2024

Centraal Amerika

06 December 2023 - 11 Januari 2024

IJsland '23

24 Juli 2023 - 30 November 2023

De ´Stannetjes´

03 Augustus 2022 - 01 December 2022

Balkanlanden

15 Augustus 2018 - 16 Mei 2019

Rondreis

19 September 2005 - 26 December 2005

Zuid-Afrika

Landen bezocht: