Sri Lanka - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Celeste ... - WaarBenJij.nu Sri Lanka - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Celeste ... - WaarBenJij.nu

Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Celeste

04 Februari 2019 | Sri Lanka, Hikkaduwa

De laatste avond in Oman heb ik afgesloten met lekker eten en wat Hollandia biertjes. De volgende ochtend werd ik door een kennis naar Sharjah airport gebracht. De grensovergang vormde geen probleem en binnen mum van tijd was ik Oman uitgestempeld en de VAE ingestempeld. De 4,5u vliegen gingen zo voorbij, al had ik geen eigen schermpje en kon ik dus geen film kijken. Maar ik had 3 stoelen voor mezelf en kon dus een lekker dutje doen ;).
Met inmiddels 4,5 uur tijdsverschil met Nederland kwam ik rond 19:00u aan Colombo en werd ik opgehaald door Neil, mijn couchsurfhost. We hebben eerst de spullen gedropt in zijn kleine onderkomen in Negombo en toen zijn we naar het strand geweest en hebben we wat gegeten.
Na een eerste nogal warme nacht heb ik de volgende dag met daglicht meer van de stad kunnen zien. Francis, een werknemer van Neil, nam me mee op de brommer. We hebben een tijd op het strand rond gehangen en met locals gepraat, geld gewisseld en een beetje rond getourd. Na weken in het Midden-Oosten weer een hele nieuwe ervaring! De eerste indrukken: veel groen, zwerfhonden, bedelaars, chaotisch verkeer, constant getoeter, links rijden, veel brommers/tuktuks. Qua kleding mag ik eindelijk de korte broek weer eens aan, de laatste keer was denk ik in Georgië, ergens halverwege oktober. Al zegt internet dat je je benen moet bedekken aangezien blote benen als iets sensueels wordt gezien, het straatbeeld zegt iets anders gelukkig.

Na de Islamitische landen met de gebruiken en gewoontes ben ik nu aangekomen in een Boeddhistisch land, 70% van de bevolking is boeddhist. ‘s Avonds ben ik met Neil met openbaar vervoer naar Colombo geweest en hebben we 2 tempels bezocht. De laatste was zowat een museum met alle spullen die de tempel heeft gekregen als erfenis. Van fotocamera’s tot beeldjes, van sieraden tot oude auto’s en van brillen tot (buitenlands) geld, alles lag uitgestald.

Donderdag heb ik om 11u de bus gepakt naar Anuradhapura wat me slechts €1,75 kostte. En dat voor 4uurtjes in de bus, koopje. Met ongeveer 0,75 zitplek, weinig tot geen beenruimte, de eerste twee uur een bomvolle bus en een chauffeur die, ik denk, geen rijbewijs had, was het een interessante rit ;). Maar toch is dit leuker dan de luxe-bus of taxi vind ik..
Met de tuktuk op goed geluk naar een hostel gereden, ik had niets geboekt. Daar aangekomen bleek ik het helemaal voor mijzelf bleek te hebben. Spullen gedropt, wandelschoenen aangedaan en de plek verkend. Het was een tijd geleden dat ik echt weer op mezelf was, heerlijk! De mensen zijn vriendelijk, lachen naar je als je langs loopt maar zijn niet opgedringerig en laten je met rust wat ik wel kan waarderen.
Vrijdagochtend om 8:00u stond ik bij de pre-school (3-4 jarigen) waar ik mezelf de vorige dag had uitgenodigd. De dag begon met een half uur assembly op het ‘schoolplein’ waar versjes en liedjes werden gezongen. Daarna gingen de kids naar hun (kleine) lokaal en deden ze allerlei activiteiten. Heel anders dan in Nederland waar we ontzettend veel materialen hebben. Leuk om te zien!
Daarna heb ik uren gewandeld en plekken in Anuradhapura gezocht. Er is één plek wat op de Unescolijst staat maar met een entree van 25 dollar vond ik dat minder aantrekkelijk (de lokale mensen betalen trouwens maar een paar roepie). Ik heb een aantal (bijna) gratis tempels en boeddhistenplaatsen bezocht. Wandelen is trouwens wel iets raars, er stoppen handenvol tuktuks die je mee willen nemen. Er was er zelfs één die me maar bleef achtervolgen en uiteindelijk begreep ik waarom: of ik 5 minuten met hem wilde zoenen.. Serieus?!?
Aan het einde van de middag mocht ik gratis mee met een tourtje naar Mihintale. Ik bleek alleen te zijn met Anne, een 31-jarige vrouw uit Amsterdam, helemaal leuk! Mooie plek met supermooi uitzicht en het klikte goed dus ‘s avonds zijn we uit eten geweest en hebben we plannen gemaakt om samen verder te reizen.

Zaterdag zijn we aan het begin van de middag met het openbaar vervoer naar Sigiriya gegaan. De mensen zijn hier erg behulpzaam. Je zegt waar je heen wil, ze gooien je er ergens uit en de volgende vertelt je waar je de volgende bus kunt pakken. Het is echt een makkelijk land om te bereizen met public transport. Het duurt allemaal wel even maar dat maakt niet uit, we hebben geen haast. Onderweg is er veel te bekijken wat het reizen aangenaam maakt.
In Sigiriya hadden we een gave slaapplek gevonden, een boomhut. Midden in het groen, echt heerlijk!
Zondagochtend was het vroeg dag (6:45u) want we hebben de Pidurangala beklommen, een heilige rots. Met zo’n 300 treden is het even klimmen maar je hebt een mooi uitzicht als beloning. De klim naar zijn broertje Lion’s Rock is wellicht bekender en heiliger maar met een entree van 30 dollar tegenover 2,5 dollar voor de Pidurangala zagen we daar toch vanaf.
Na de klim een ontbijtje en aan het eind van de ochtend met openbaar vervoer een uitstapje naar Dambulla gemaakt waar een boeddhistische tempel is. Veel Sri Lankanen in het wit gekleed die bloemen offeren bij een megagroot boeddhabeeld, mooi om te bekijken. Halverwege de middag waren we terug in Sirigyia en hebben we een fiets gehuurd wat ons vrijheid geeft. Een stuk gefietst in de omgeving waar we af en toe een beetje bang waren voor de blaffende honden, maar waar we wel op plekken zijn geweest waar geen toeristen zijn. ‘s Avonds lekkere kottu gegeten (een gerecht met roti) in ‘de stad’ en leuke gesprekken gehad met medereizigers, een topdag!
Bij de heilige plekken moet je trouwens wel je schouders en benen bedekken, maar met een sjaal over je korte broek en een truitje is dit gemakkelijk.

Maandag begon ik de dag erg vroeg want ik wilde de zonsopgang bekijken vanaf de Pidurangala. Om 5:50u fietste ik in het donker weg, hopend dat ik geen wilde olifanten of honden tegen zou komen maar dit ging gelukkig goed. Een goeie ochtendgymnastiek om omhoog te klimmen. De zonsopgang heb ik vanwege de bewolking niet gezien maar dat was niet erg. Daarna nog een stuk gefietst in de omgeving, heerlijk peaceful!
Na het ontbijt rustig aan gedaan en langzaamaan de spullen gepakt. Om 13u stonden we met onze spullen bij 2 Duitsers die we de vorige avond hadden ontmoet en die ons hadden meegevraagd op safari. We hadden eigenlijk besloten de safari in het zuiden te gaan doen, maar hé, dit leek ons een unieke kans (en dat voor slechts € 17,-) en zo flexibel als we zijn hebben we onze planning iets omgegooid.

De safari in Huluru Eko Park was supergaaf! Al staande in de jeep waren we al superblij met de eerste dieren die we zagen, een kameleon en een arend + de ervaring van off-road in de natuur rijden. Na de eerste olifant te hebben gezien kon ons geluk niet op en waren we eigenlijk al voldaan. Maar toen een kudde olifanten en baby’s even later op armafstand langs de jeep wandelden, waren we euforisch! En na nog veel meer olifanten te hebben gespot en geobserveerd (en vele jeeps, zie foto) waren we echt voldaan (en moe van het gehobbel in de jeep) en was het gelukkig ook tijd om weer terug te gaan. Na nog een euforisch moment om al staande in de jeep met de wind door je haren over de weg te rijden werden we bij het busstation afgezet, hebben we ons toffe gezelschap gedag gezegd en ging onze reis verder naar Kandy.
De volgende ochtend hadden we opnieuw een enerverende dag.Via mijn couchsurfer had ik gehoord van Ambuluwara en het kostte ons letterlijk een aantal uur om 26km te overbruggen. Wandelen, 2 bussen, een tuktuk en heel lang wachten tussendoor kwamen we aan en konden we onze klim beginnen. We weten nog steeds niet echt wat de functie van het vreemde gebouw is maar het gaf ons zeker een goed uitzicht en het was de moeite waard!
De weg terug naar Kandy hebben we met de trein gedaan, voor ons de eerste keer. Voor slechts € 0,12c (!!) mochten we 3e klas reizen en konden we lekker in de deuropening zitten met de wind in onze haren. In Sri Lanka gaan de deuren van de bussen en treinen niet dicht...
In Kandy hebben we nog een poging gedaan de stad te verkennen maar eigenlijk al heel snel concludeerden we dat het niets voor ons is: een overcrowded, rumoerige en stinkende stad. We voelden dan ook niet de behoefte de moeite te doen iets leuks te vinden. We zijn terug gegaan naar ons hostel, hebben wat gedronken en toen ingecheckt in ons nieuwe hostel iets verderop.

Woensdag en donderdag zijn we op tweedaagse hike geweest naar Knuckles Mountain Range. Om half 8 werden we opgehaald en moesten we een stukkie rijden. Om 10:30u waren we klaar om te vertrekken, met gids Ravi aan onze zijde. In ongeveer 2,5 uur klommen we van zo’n 1100m naar 1862m, de hoogste ‘knokkel’ van het gebied. Wat een mooie uitzichten, wat een afwisselende omgeving, wat een warmte (en zweten), wat een goed gezelschap, wat een steile klim op sommige momenten maar wat gaaf!! En we waren net op tijd, we snappen nu de ‘echte’ naam Misty Mountains ook... Ik besefte onderweg dat ik dit echt heb gemist in de afgelopen maanden. Lekker de natuur in, actief bezig zijn en weg uit de steden en beschaving.
Henk (Ravi) heeft Watamala (Anne) en Aurelia (mij) (sorry, had je bij moeten zijn...) echt supergoed verteld over alles we tegen kwamen. O.a. arenden, kameleons, hagedissen, bomen, planten en struiken. Daarnaast heeft hij geduldig al onze vragen beantwoord over (het leven in) Sri Lanka wat ons erg de cultuur leert snappen. Al snel hadden we een goede klik en deelden we dezelfde humor, dus we hebben heel wat afgelachen en geouwehoerd, heerlijk!
Om ongeveer half 6 en zo’n 21km later kwamen we bij onze overnachtingsplek aan. Een paar hutjes waar tenten in staan, een keukentje, een badkamer, een picknickplek en dat was het! Na een verfrissende koude douche voelden we ons weer schoon en hebben we uren besteed aan het maken van een goed brandend kampvuur. En in het gezelschap van een fles wisky hebben we een gezellige avond gehad vol ouwehoeren, dansen en zingen!
De volgende ochtend werden we wakker, hebben we een ontbijtje gehad en gingen we weer op pad. Als eerste naar een door hem ontdekte waterval waar we werden verrast door bloedzuigers, gatver! Gelukkig konden we ze op tijd verwijderen, maar het idee stond ons echt niet aan... En door.
Waar we de vorige dag lekker doorliepen om ons doel te behalen, hadden we deze dag alle tijd.
Het was opnieuw een hele gave dag!! We hebben echt van alles gezien onderweg: allerlei fruit/bomen/struiken (bananen, avocado, papaja, kokosnoot, ananas, cacao, koffie, kruidnagel, limoengras, vanille, betel nut), geweldige rijstvelden, lieve mensen, theevelden met plukkers en mooie uitzichten. Tussen het wandelen door hebben we een heerlijke verfrissende duik genomen bij een waterval. Met als bonus gratis dr. Fish ;). Wat een fantastisch land, we absolutely love it!!
En met als laatste verrassing een lekkere verse lunch vertrokken we weer en waren we rond half 6 terug in ons hostel waar we de avond hebben besteed aan administraties, foto’s uitzoeken, wassen, socializen, plannen maken en chillen.

Vrijdagochtend vroeg op want om 7u werden we opgehaald door de tuktuk die ons naar het station bracht. Daar kochten we een kaartje (180 roepie = € 0,87) en 3 stappen verder op de ‘zwarte markt’ nog een kaartje (400 roepie = € 1,93) wat ons verzekerde van een zitplek voor de komende 7 uur in één van de mooiste treinreizen in Sri Lanka.
Na eerst netjes op onze stoel te hebben gezeten vonden Anne en ik al snel de weg naar de deuropening waar we heerlijk met onze benen naar buiten konden zitten en de wind door onze haren wapperde. En even later wist Anne de beste plekken voor ons te regelen, bij de guard helemaal achter in de trein. Wat een fantastische uitzichten door verschillende landschappen! We hebben ons geen minuut verveeld, de reis vloog voorbij! Regelmatig zwaaiend naar de locals, veel foto’s makend met de selfiestick en vooral genieten!
De laatste 1,5u hadden we helaas regen en ook in Ella regende het. Ik heb terug zitten denken en het was echt letterlijk maanden geleden dat ik regen heb gehad, voor het laatst in Armenië, dus ik zal niet te hard klagen. Gelukkig was het zowat droog toen we in ons hostel aankwamen.
Na aankomst hadden we binnen een paar minuten een scooter geregeld en waren we op avontuur. Ella is een echt backpackersdorp, niet geheel authentiek Sri Lanka te noemen, maar het heeft wel een fijne sfeer, Na een welverdiend biertje tijdens happy hour hadden we afgesproken met Simon en Nina, de twee Duitsers waar we de safari mee hebben gedaan en was het een gezellige avond!

Zaterdagochtend hebben we de scooter gepakt en zijn lekker rond gaan toeren. Onderweg zijn we gestopt bij een tentje voor een ontbijtje. De vrouw sprak niet echt Engels en met alleen vragende naar een ontbijtje werden we naar boven gestuurd waar we lekker konden zitten. Even later werd er van alles boven gebracht en hebben we heerlijk gegeten. Daarna kwam de vrouw met de menukaart, beetje omgekeerde wereld leek ons, hilarisch. Daarna hebben we Little Adam’s Peak beklommen, in zo’n 2 uur waren we weer beneden. Nog even naar de Nine Arches Bridge geweest. Mooi voor de foto maar daarna snel weer weg, te toeristisch. En als laatste naar Ravana waterfalls, niet echt bijzonder maar de rit er naartoe was mooi! Omhoog heb ik nog even gereden maar verder heb ik me overgeleverd aan de rijkunsten van Anne die veel meer ervaring heeft in het rijden. We zijn vanwege locatie gewisseld van hostel, ‘s avonds lekker uit eten geweest en even een beetje rust gepakt. Onze dagen so far zijn behoorlijk druk, vol met indrukken. We hebben een hoog reistempo wat ik heerlijk vind, maar soms een uurtje voor jezelf is ook wel fijn.
‘s Avonds nog wel wat dingen gepland voor de komende dagen. We hadden het fantastische idee om beiden ons ticket te verzetten zodat we langer zouden kunnen blijven. Voor Anne is het helaas echt te duur dus dit is geen optie meer. We wilden samen voor een paar dagen een tuktuk huren, dat leek ons echt te gek. Naast je internationale rijbewijs heb je ook een rijbewijs van Sri Lanka nodig. Dat is vooral papierwerk, maar met de extra kosten, de huur van de tuktuk en de kosten voor het brengen naar onze plaats wordt het wel een duur grapje. Helaas, volgende keer!

Zondagochtend zijn we de dag goed begonnen met een 3uur durende hike naar Ella Rock. Lekker zweten en het uitzicht was top! Terug een heel stuk over het spoor gelopen, dat kan daar allemaal en het scheelte ons een tuktukritje. Daarna de spullen gepakt, geluncht en met de bus in twee uurtjes naar Tissamaharana. Eigenlijk zouden het het drie uurtjes zijn maar de buschauffeur had de smaak goed te pakken en reed pittig door. Vanuit ons hostel konden we een fiets lenen en hebben we het natuurgebied in de buurt een beetje verkend en een soort vogelspotten gedaan.
De avond rustig aan gedaan en vroeg naar bed want maandagochtend om 4u ging de wekker, we gingen op safari. Na een stukje rijden stonden we met onze relaxte jeep als vijfde in de rij maar moesten wachten tot het 6u was en het park open ging. De gids had verteld dat de kans in het eerste uur het grootst is om een luipaard te spotten, we scheurden echt letterlijk het park door en de andere dieren reden we straal voorbij. Maar, we hadden geluk! Voor onze neus kwam een luipaard rustig aangelopen, ging zitten, keek een beetje om zich heen, liep naar de waterpoel om te drinken en liep rustig weer door. Zo gaaf! Wat een machtig beest! En even later zagen we er, tot 3x toe, zelfs twee lopen. Wow! In het Yala National Park, wat zo´n 1000km2 groot is, leven per km2 de grootste populatie luipaarden ter wereld (zegt Google). Maar je ziet ze zeker niet altijd en van zo dichtbij als wij. Zelfs de gids was helemaal enthousiast.
Daarna was het tijd om de andere dieren goed te bekijken en we hebben van alles gezien: krokodillen, herten, waterbuffels, varanen, pauwen, zwijnen, mangoesten, olifanten en allerlei kleuren vogels. Deze safari was qua jeep, weg en omgeving heel anders dan de vorige safari maar wel weer een topervaring. 8u onderweg en dat voor 31 euro, geen geld ;).
Na de safari hebben we geluncht, onze spullen gepakt en met de bus doorgereisd naar Mirissa, een plaatsje aan de kust. De reis duurde erg lang voor ons gevoel, we waren moe, het was warm en we waren blij dat we er waren. Na wat gedoe over een kamer in het hostel zijn we doorgegaan naar een andere plek en hebben we ‘s avonds een paar uurtje aan het strand doorgebracht waar we heerlijk tot rust zijn gekomen.

Dinsdag hadden we een rustdag en hebben we uren besteed op Secret Beach, heerlijk! Mooi idyllisch met palmbomen, kabbelend water en een goede temperatuur om een duik te nemen.
Aan het begin van de avond hadden we Mirissa wel gezien, het heeft niet de sfeer die we bijvoorbeeld in Sigiriya en Ella ervaarden, dus we zijn met de bus naar het 40min verderop gelegen Unawatuna gereden. Op de bonnefooi naar een plek gegaan waar we voor 2 nachten en een goede prijs konden verblijven, op 30sec van het strand. Voor het diner heerlijke verse vis gegeten, een kleine strandwandeling gemaakt en een tijd met een Nederlands echtpaar gekletst.
Woensdagochtend hebben we een scooter gehuurd op zijn we op strandjestoch geweest. Opnieuw heerlijk idyllisch, het laatste strandje was zelfs een privé-strand! Aan het eind van de middag met de scooter naar Galle gereden om het fort te bezoeken. Dit was in de 17e eeuw een handelsnederzetting van VOC, het heeft op plekken nog steeds roots uit Nederlands (kerk, bouwstijl, straatnamen). Hier de zonsondergang gekeken en door de straatjes gestruind, het is een leuke (maar wel totaal toeristische) plek. We hadden even geen zin meer in rijst als avondeten maar gelukkig vonden we een tentje waar we hummus met brood en tachine hebben gegeten, top!
Donderdagochtend begon de dag voor mij met de eerste duik in Sri Lanka. Voor 25 euro had ik een duik op 24m voor 44 minuten met een watertemperatuur van 28°C. Ik vond het overigens niet heel bijzonder. Het was wat grauwig onder water, weinig felle kleuren. Wel redelijk wat vis maar het was soms wachten tot je iets zag. Het mooist waren de schildpad en de octopus, deze laatste had ik nog nooit gezien dus dat was tof!
De rest van de dag een beetje rond het strand gehangen. Niet in de zon want je fikt echt weg en op blote voeten over het strand is ook niet aan te bevelen, maar in de schaduw met een briesje is het heerlijk. Nog even een rondje suppen gedaan (staand op een soort surfboard) maar verder niet al te veel.

Ondanks de niet zo heel goede ervaring heb ik vrijdagochtend nóg een duik gemaakt en deze was gelukkig echt tof! Op 28m lag een wrak van een stoomschip uit 1868 en hier rondom was veel leven. Volop vis, een rog, koraalduivels, een steenvis, veel begroeiing en dus genoeg te zien!
‘s Middags met de tuktuk naar Turtle Beach gegaan om daar de hele middag te chillen. Het plan was om eind van de middag door te reizen, maar nadat we een lekkere pizza hadden gegeten en terug waren, was het al 19u en hadden we echt geen zin meer om een uur te reizen dus zijn we nog één nachtje in Unawatuna gebleven. We hebben heel wat kaartspelletjes gespeeld die dagen...

Zaterdag was het na het ontbijt dan wel echt tijd om te vertrekken. Een uurtje in de bus naar Hikkaduwa, ik mijn spullen gedropt in het hostel en nog wat uurtjes strand meegepakt. Voor Anne de laatste uurtjes want zij heeft om 17:00u de trein gepakt naar Colombo waar ze zondagochtend vertrekt. Vanaf nu ben ik dus weer alleen! Ik heb dagen getwijfeld of ik mijn ticket met een week zou verlengen, maar gister heb ik toch besloten om door te reizen. Ik denk dat het zo goed is, tijd voor een nieuw land en nieuw avontuur.
Waar Unawatuna een hele fijne sfeer had, vind ik Hikkaduwa een stuk minder leuk. Ik doe ook niet heel erg mijn best meer om de omgeving te bekijken, ik verstop me grotendeels in het hostel ;).
‘s Avonds ben ik begonnen mijn foto’s uit te zoeken, een heel werk want het zijn er een heleboel! Daarnaast moet ik ook maar eens gaan nadenken over mijn plannen. Wat is er te zien en doen in Singapore? Ga ik naar Noord-Maleisië en Thailand, of Sumatra, of Oost-Maleisë en Brunei, of een combinatie daarvan? Of toch ook nog naar de Filipijnen? Of door naar Myanmar en Laos? In welke landen heb je een visum nodig? Wat er is te zien? Hoe moet je je kleden? Hoe is het weer? Is er een regenseizoen? Genoeg om over na te denken….

Zondag heb ik twee duiken gemaakt á € 33,- per duik. De eerste was erg tof, er was megaveel vis te zien. Tijdens de safetystop zwommen we zelfs tussen 3 scholen vissen. De tweede duik was minder mooi.. Helaas ging een nachtduik niet door omdat ik de enige gegadigde was.
De rest van de zondag en maandag ben ik vooral bezig geweest met foto´s uitzoeken, telefoon opschonen, dingen in onedrive zetten (wat nogal een uitdaging is met het trage internet), informatie zoeken over de landen waar ik misschien heen wil, spullen herorganiseren en dat soort dingen.
Over een paar uur neem ik de trein naar het vliegveld waar ik om 01:00 in een paar uurtjes naar Singapore vlieg. Eens kijken wat dat me brengt ;).

De eindconclusie van Sri Lanka (21 miljoen inwoners, bijna even groot als NL en BE samen):
Ik vind Sri Lanka echt een geweldig land om te reizen! Het is heerlijk weer (overdag zo’n 30 graden, ‘s nachts een graad of 20). Er is zeker een hogere luchtvochtigheid dan in Oman dus het was meer zweten, maar alsnog heerlijk! Het is hier trouwens heel normaal om alleen een koude douche te hebben, maar dit is meestal ook wel prima.
In dit land moest ik dan eindelijk mijn antimuggenspul gebruiken wat ik al maanden meesleep. Desondanks dat én slapen onder een klamboe toch vele muggenbulten gehad.
Het land is erg gemakkelijk te bereizen met openbaar vervoer, meestal de bus. Er is altijd wel iemand die je helpt de juiste bus te vinden. Je tas drop je voorin bij de chauffeur, je zoekt een plekje (de bus is niet gemaakt op lange mensen dus het was niet altijd comfortabel), er komt een kerel langs om je kaartje te betalen en that’s it.
Sri Lanka is echt een veilig land wat het reizen ook wel erg fijn maakt.
Het land is een stukje goedkoper dan Nederland. Zeker het OV is echt goedkoop. Andere dingen zijn dan weer duurder. Tijdens het samen reizen hebben we bijna alle maaltijden buiten de deur gegeten. We hebben van alles geprobeerd: veel vegetarisch, rijst met verschillende curry’s, noodles, fried rice, kottu, hoppers, fruit juices, kokosnoot, nieuw fruit, etc. Ik vind het ook wel weer heerlijk om de laatste dagen mijn eten zelf te verzorgen, een lekkere kom havermout of ergens picknicken.
Sri Lanka is een ontzettend groen land! Er zijn veel nationale parken en daarnaast zie je overal palmbomen en andere groeningheid.
De mensen zijn vriendelijk. Een ‘hallo’ kan er altijd vanaf en veel mensen willen je helpen. Ze zijn altijd goed gekleed en nieuwsgierig als je langsloopt. Heel veel verder dan ‘hallo’ of een klein gesprekje gaat het overigens niet. Ook zijn we nergens uitgenodigd om binnen te komen wat in Iran wel veel gebeurde. Ik vond de mensen heel ‘puur’ over komen.
Veel mensen moeten echt hard werken om het geld bij elkaar te krijgen. De vrouwen op de theeplantages bijvoorbeeld verdienen zo’n 120 euro per maand.
Veel mensen hebben zo’n typisch hoofdknikje, een combinatie van ja en nee tegelijk, wat zoiets betekent als ‘ja’.
Het midden van Sri Lanka is fantastisch om veel te ondernemen en heel actief te zijn, dat vond ik echt heerlijk en had ik ook echt gemist merkte ik. Het zuiden is een goede plek om bij te komen op het strand en te genieten van het weer. Hier is dan ook minder te doen en vooral op toerisme ingesteld. In het zuiden hebben we weinig authentiek Sri Lanka gezien.

En als laatste de link voor de foto’s (de bewegende beelden van de safari zijn te danken aan de mensen die niet stil konden zitten in de jeep, haha):
https://1drv.ms/f/s!Ar87NWIVlPefk0Qvf-uXdJRVc9lO

PS Ik heb nog meer filmpjes maar een beetje te volle opslag dus kan ze ff niet in het mapje zetten..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Hikkaduwa

Rondreis

In 6 maanden de wereld rond :)

Recente Reisverslagen:

21 Mei 2019

Home sweet home

11 Mei 2019

De duikexpeditie

16 April 2019

Sulawesi

22 Maart 2019

Maleisisch Borneo + Brunei

02 Maart 2019

Maleisië deel 2
Celeste

...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 41827

Voorgaande reizen:

14 Januari 2024 - 20 Maart 2024

Centraal Amerika

06 December 2023 - 11 Januari 2024

IJsland '23

24 Juli 2023 - 30 November 2023

De ´Stannetjes´

03 Augustus 2022 - 01 December 2022

Balkanlanden

15 Augustus 2018 - 16 Mei 2019

Rondreis

19 September 2005 - 26 December 2005

Zuid-Afrika

Landen bezocht: