De zevende week alweer - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Celeste ... - WaarBenJij.nu De zevende week alweer - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Celeste ... - WaarBenJij.nu

De zevende week alweer

Door: Celeste :)

Blijf op de hoogte en volg Celeste

08 November 2005 | Zuid-Afrika, Muizenberg

Donderdag zijn we naar de Simon van de Stel skool in Wynberg geweest. Het hoofd van de school (Eugene Kasner) hadden we in Nederland al ontmoet bij de voorbereidingsdagen voor Zuid-Afrika.
Na wat gedoe over de tijd werden we om half 11 opgehaald met de schoolbus. En zoals de chauffeur al zei: het is een oude school en daarom een oude bus. En dat was het ook (zie foto). De deur ging niet zo soepeltjes meer open en dicht, de binnenkant was grotendeels verroest, het schakelen ging nogal moeilijk etc. Kortom: een bus met gebreken. Maar het heeft ons gelukkig wel naar Wynberg kunnen brengen. We zijn via de toeristische route gereden, door alle plaatsjes. Weer eens wat anders dan de snelweg.
Op school eerst met Eugene gepraat. Over de reis, onze ervaringen, onze stage etc. Was leuk om hem weer te zien. Hij heeft ons daarna een rondleiding door de school gegeven. In bijna alle klassen hebben we even gekeken. De school verschilt in een aantal dingen met de Muizenberg. Ten eerste, het grootste verschil, is dat het een Afrikaanse school is. Eugene praat ook Afrikaans, die kunnen we goed verstaan. Maar als anderen Afrikaans praten gaat dat veel te snel en kunnen we het niet verstaan. Af en toe verstaan we woorden, zoals baie (en dat zeggen ze nogal vaak!). Een ander verschil is dat de klassen veel kleiner zijn. Bij ons zitten er gemiddeld 38 kinderen in de klas, terwijl er daar maar 20-25 kinderen in de klas zitten. Verder zijn de klaslokalen erg vrolijk, de muren zijn rood, oranje, geel, groen etc. Ziet er een stuk gezellig uit dan de muren van onze school.
In grade 7 hebben ze vorig jaar een Nederlandse student gehad en zij had hen een liedje aangeleerd die de kinderen aan ons wilde laten horen, dus werd voor ons 'hoofd, schouders, knie en teen' gezongen, was leuk! Als laatste nog even in de lerarenkamer gezeten toen was het tijd om weer naar huis te gaan. We kregen een glas met de logo van de school mee. En we moesten zeker nog een keer terug komen, we mochten niet zomaar terug gaan naar Nederland zonder nog een keer langs te zijn geweest. Al is het maar voor een half uurtje. De chauffeur haalt ons dan weer op, makkelijk!
Die donderdag zijn we niet meer naar school gegaan. Gelukkig was de chauffeur zo aardig om ons naar Fish Hoek te brengen, dat scheelde weer een treinkaartje en tijd. We waren dus redelijk op tijd terug, wel lekker.

Vrijdag hadden we het leuke plan om te gaan stappen met Jason, dat had hij de vorige week bij de braai gezegd. Dus wij hem bellen en smsen, maar we konden hem niet bereiken. Dat ging dus niet door. Maar toen we vrijdagmiddag thuis waren was daar Jacco (ook ontmoet op de braai). Hij wilde wat met ons gaan drinken. Dus wij in de auto richting Kalk Bay, naar Polana. Daar kon je echt supertof zitten aan de zee. Als er een hoge golf was sloeg die tegen de ruiten (spannend, haha). Daar het weekend ingedronken met een Archer's en een haardvuur op de achtergrond, heerlijk!
Vrijdagavond verder (helaas) nix gedaan. We probeerden Jacco nog te strikken om ons mee te nemen, maar die moest de volgende morgen werken, dus we waren aan huis gekluisterd.

Zaterdagochtend hadden we alle tijd. We zouden namelijk om 4 uur meerijden met Elia naar Kaapstad en eten bij een tent waar hij sinds kort manager is en daarna naar een bar gaan. Maar ook van hem hoorden we niets dus moesten we andere plannen maken. Gelukkig hadden we een uitnodiging achter de hand van Steve voor een braai. Hij heeft ons opgehaald en toen hebben we op zijn Afrikaans gebraaid. Dat betekent grote lappen vlees en hele verse worsten op de plaat. Alles braaien en dat is het. Niet urenlang eten met lekkere dingen als stokbrood en fruit enzo.
Emy en Karlijn zijn daarna met een aantal jongens uitgegaan, Lotte en ik hebben ons thuis af laten zetten door Steve (die aardig wat gedronken had trouwens). Redelijk op tijd naar bed gegaan (01.00 uur).
Zondag was ik als eerste wakker. Ff snel de was doen (moet tenslotte ook gebeuren), gedouched en ontbeten. De rest was nog niet wakker, dus ik ben in mijn eentje naar beneden gegaan. Een kaart op de post gedaan, naar het internetcafé, gebeld naar het thuisfront en een strandwandeling gemaakt. Toen ik weer boven was hebben we ons klaar gemaakt en zijn we met de trein naar Kalk Bay geweest. Daar rijden we bijna elke dag langs maar we waren er nog nooit geweest. Eerst ff een aantal winkels bezocht en toen ergens wat gedronken, weer aan zee. Was een leuke tent!
We hadden weer leuke plannen om naar een strand te gaan met de jongens van de zaterdagavond, maar ook dát ging niet door. Dus we hebben lekker thuis gezeten en op tijd naar bed want toen was het weer maandag.

Maandag kwam Jacco langs met de video van het bungeejumpen. En Anneloes, het is echt supertof! Heb er alleen maar meer zin in gekregen. Hij heeft bij ons gegeten en we hebben hem meteen ff gestrikt om met ons boodschappen te doen donderdag in ruil voor bami.

Dinsdag was het tijd voor 'prize giving'. Een grote gebeurtenis hier, iedereen is er druk mee. De kinderen van grade 5, 6 en 7 krijgen een certificaat voor de dingen die ze hebben gedaan, zoals computerles, Xhosales etc. Ik was de hele dag in de High School te vinden (waar alles plaats vond) om te oefenen met het koor en een beetje te helpen. Het oefenen met het koor ging supergoed, te goed bleek die avond. Een generale hoort namelijk niet zo goed te gaan want dan gaat met het optreden goed. Maar dat was niet echt het geval.
Justin Fletcher zat achter de piano, maar er was een microfoon in de klankkast om het geluid te versterken. Die microfoon lag op de toetsen waardoor die werden geblokkeerd. Waar het dus op neer komt: Justin speelde de tonen wel maar er kwam geen geluid. En daardoor raakte hij in de war en werd het eerste nummer een beetje een flop. Gelukkig deden we twee nummers, en die tweede ging wel goed. Ik had de videocamera meegenomen, dus alles is vast gelegd.

De foto's komen binnenkort. Moet ff kijken of ik ze kan branden en dan in het internetcafe op de site kan zetten!

XXX

• 09 November 2005 - 07:51

Lotte:

Iedereen moet natuurlijk die video komen kijken als je terug bent!! Zag er goed uit Celest! x lot

• 09 November 2005 - 19:15

(t) Jacqueline:

hoi Celeste, net de belevenissen van de afgelopen week weer gelezen,leuk hoor om jou zo te volgen. groetjes (t) Jacqueline

• 09 November 2005 - 19:44

Angelique:

hoi Celeste, lijkt bijna omjaloers te worden jouw belevenissen daar.Ik wil ook 20 zijn en stage lopen... Nou ja 42 en werken en een gezin is ook wel een belevenis. groetjes

• 09 November 2005 - 21:16

Leon:

klinkt allemaal goed zusje. Lekker van de brug springen, beetje drinken en eten op een terrasje, lekker aan de zee liggen, met de bus reizen.

Zie de foto's snel tegemoet! Heb je de foto van hopper ontvangen?

• 10 November 2005 - 13:34

Jap:

Laat ik dan ook maar eens een berichtje achterlaten. En nee, tis niet de laatste ;).
    x jap

• 11 November 2005 - 09:09

Lieke:

AAAahhhhhh wat gaaf!!!! jeetje man wat een bijzondere dingen, had niet gedacht dat je dat allemaal zou doen!
    Leuk zeg!!
    Enneu cel kan je ook antwoorden op de reacties of alleen per mail??
    Ik snap t nog niet helemaal!
    Tot horens, Liefs Lieke

• 12 November 2005 - 13:11

Anne:

He celes,
    ik moest wel drie keer kijken voordat ik jou herkende bij het koor! Was wel gaaf zeker?!
    nog 17 dagen... dan ben ik er ook!!

KUS