De laatste week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Southfield, Zuid-Afrika van Celeste ... - WaarBenJij.nu De laatste week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Southfield, Zuid-Afrika van Celeste ... - WaarBenJij.nu

De laatste week in Zuid-Afrika

Door: Celeste :)

24 December 2005 | Zuid-Afrika, Southfield

Dit is waarschijnlijk het laatste bericht vanuit Zuid-Afrika. Nog maar een paar dagen en ik ben weer thuis. Wel raar hoor, na ruim 3 maanden straks weer in mijn eigen bed en weer met mijn eigen spullen. Aan de ene kant wil ik graag naar huis, maar aan de andere kant.... Het is zo koud in Nederland! Hier is het vandaag zo’n 25 graden.

Maar goed, verder over de reis. Vrijdag moesten we vroeg opstaan omdat we werden opgehaald door de Baz-bus. Het zou een lange dag worden, van Durban naar Manzini (Swaziland). Het was echt ontzettend warm die dag, niet echt lekker als je de hele dag in de bus moet zitten. Gelukkig zaten er niet zo heel veel mensen in de bus, dus we konden lekker ruim zitten en van stoel wisselen enzo. Bij de grensovergang was er paspoortcontrole en we hebben weer wat nieuwe stempels erbij. Na veel uur in de bus kwamen we in het hostel aan. Dat was niet echt wat we verwachten. Het was allemaal heel simpel, de mensen waren niet aardig en het was al vrij snel duidelijk dat we hier niet langer dan een nacht wilde slapen (ook liever die ene nacht niet trouwens). We hebben boodschappen gedaan, gegeten en vroeg naar bed (ik in ieder geval).

De volgende morgen waren we redelijk op tijd wakker want we hadden de avond ervoor gehoord dat de ‘incwala’ zou zijn. Een feest ter inzegening van het eerste fruit (of zoiets), een traditioneel feest. Maar we hadden blijkbaar een verkeerde informant (mensen van het hostel), want die dag was er niets te doen. We zijn toen even naar een craftmarket gelopen, ook niet echt heel interessant want alle craftmarkets zijn hetzelfde. We zijn nog naar een toeristeninformatie gelopen, maar we waren al te laat voor de tours, want die begonnen om 9 uur (en het was inmiddels al 11 uur). We hebben een ander hostel gebeld, uitgechecked, spullen gepakt en met de taxi naar het volgende hostel gegaan (wat een afzetter die taxichauffeur, gelukkig kon ik er wel wat van de prijs afpraten!). We kwamen aan bij Grifters, wat er veel beter uitzag. We hadden niet echt meer zin om wat te gaan doen, dus we hebben films gekeken en gerelaxed.

Zondag was het echt ontzettend slecht weer. Het heeft de hele nacht geregend en ook overdag hield het niet op. Veel dingen die in de buurt te doen zijn, zijn afhankelijk van goed weer. Maar gelukkig was daar de Cuddle Puddle, een ‘hot spring’ (warme bron). Met public transport zijn we daar naartoe gegaan. Dat betekent wachten op de hoek van de straat totdat er een combi komt waar je met z’n 16-en in gepropt wordt en dan naar plaats van bestemming. We hebben een aantal mannen gezien in traditionele kleding gezien (zie foto) die naar de incwala gingen, wel grappig.
Het Volkswagen busje naar de Cuddle Puddle zat nogal vol, maar het was wel erg gezellig. Ik heb zelfs een huwelijksaanzoek gekregen (heb hem toch maar afgewezen!). Hij wilde weten wat hij moest doen als hij met mij wilde trouwen. We hadden eigenlijk 20 koeien moeten vragen... Toen we bij de Cuddle Puddle kwamen hebben we maar een arrangement genomen met toegang tot sauna, spa-bath en lichaamsmassage. Die massage was... ehm... apart (?). Het was op zich wel lekker hoor, maar had af en toe het idee dat ze niet echt wist wat ze deed. Na wat uurtjes daar te hebben doogebracht (en te hebben genoten van gratis ananassap, hmmm) hadden we het wel gehad en gingen we helemaal relaxed weer terug het busstation. Daar zijn we op zoek gegaan naar een restaurant en we kwamen uit bij de Spur. Het was niet zo lekker als de vorige keer in Kaapstad, maar het was wel okey. Daarna met de taxi naar huis (geen special prize voor de dutch ladies helaas), nog wat gepoold en ik lag weer vroeg in bed.
Maandag wilden we naar de incwala, samen met Judith (een Isrealische vrouw die ook in het hostel verblijft). Dus wij met public transport naar de plaats waar het zou moeten plaatsvinden, maar helaas, die dag was er niets te doen. Het valt ook niet mee... We hebben even met wat inwoners van die plaats gepraat en hebben toen een busje naar het Milwahne park. Eerst een kilometer lopen naar waar we moesten betalen en toen kon de hike beginnen. Wij waren zo slim (ahum) om op het heetst van de dag een wandeling van zo’n 2,5 uur te willen maken. Maar het was het allemaal waard. We hebben aardig wat dieren gezien: zebra’s, wrattenzwijnen, wildebeesten, apen (ik vind ze niet meer zo leuk na ons baboon-avontuur), schildpadden, nijlpaarden (d.w.z de kop van de nijlpaarden, ze stonden in het water en kwamen af en toe boven om adem te halen), impala’s en... een GIRAF! Opeens stond hij daar! En man, die beesten zijn echt groot. Ze stonden er zo’n 3-4 meter vanaf. Echt super!! Er zou ook nog een ‘hippo-feeding’ (eten geven aan neushoorns) zijn, maar dat ging niet door omdat ze niet in de buurt waren. Wel hebben wel een krokodil gezien, ook leuk!!
Na de wandeling zijn we met het de combi terug naar Mbane gegaan, nog snel even wat boodschappen gedaan en toen met een of andere debiele taxichauffeur terug naar het hostel gegaan (na een flinke omweg omdat hij dacht te weten waar het hostel was, hij reed zo debiel dat hij zelfs bijna een vrouw en kind omver gereden heeft). ’s Avonds niet veel bijzonders gedaan, met Anneloes gepraat over vroeger (onder andere de basisschool, dus ik die nacht gedroomd over meester Marcel...).
We hebben trouwens al die dagen dat we in Swaziland waren geen bereik met onze telefoon gehad, wel een afkickproces moeten ondergaan. En we konden ook niet op internet, nog erger, hahaha.

Dinsdag was de baz-bus voor de verandering eens op tijd! We hebben weer de hele dag in de bus gezeten. De temperatuur was gelukkig wel aangenaam en niet zo warm als de vorige busrit. We zijn uitgekomen in Johannesburg. Het hostel waar we af werden gezet was een zooitje (laten we het maar zo omschrijven). Ook hier voelden we ons niet echt lekker en de beslissing was snel gemaakt om de volgende dag ergens anders te gaan. Maar tot die tijd dus in dat hostel. Eerst boodschappen gedaan, hutspot (!) gegeten, 2 films gekeken en toen naar bed.

Woensdagochtend zijn we vroeg opgestaan, hebben ontbeten en zijn toen naar het Apartheidsmusuem gegaan. Was erg indrukwekkend, veel schokkende beelden gezien en dingen gelezen. Maar wel echt ontzettend interessant!! Ze vertelden over hoe de apartheid was ontstaan, welke gevolgen dat had voor bepaalde groepen mensen en hoe er een einde aan is gekomen. We waren wel even stil toen we buiten waren....
Met de taxi zijn we weer terug gegaan naar ons hostel (wat een afzetters, R140 per persoon!). We hebben in Coast 2 Coast (een boekje voor backpackers met alle hostel in Zuid-Afrika, hier hebben we elke keer in gekeken en vanuit daar gekozen in welk hostel we wilden slapen) een ander hostel uitgezocht, onze spullen gepakt en op naar onze volgende plek. Dat was op zich wel beter, rustig. Die avond zijn we naar het vliegveld gegaan om te kijken of we onze tickets om konden zetten. Het plan was eigenlijk om vrijdag van Johannesburg naar Kaapstad te vliegen, maar we hadden het wel gehad in Johannesburg. Gelukkig was dat geen probleem (moesten wel wat bijbetalen natuurlijk...). De vlucht stond voor de volgende dag.
In het hostel de films van de bungeejump maar eens gekeken, was leuk om weer te zien. Lijkt alweer erg lang geleden!! We hebben onze tas ingepakt, spullen uitgezocht en veel dingen weg gegooid, lekker opgeruimd dus.

De volgende dag hebben we rustig ontbeten, tas ingepakt en op naar het vliegveld. We hebben ingechecked en wilden toen gaan winkelen, maar we kwamen Lotte en Bas heel toevallig tegen, die later die dag terug zouden vliegen. Van het winkelen is weinig gekomen en toen was het tijd om naar het vliegtuig te gaan. De vlucht ging goed, wel een beetje turbulentie, maar we waren blij dat we weer in Kaapstad waren. Daar zijn we met een taxi naar het huis van Brandon (leerkracht Muizenberg) gegaan. We hebben een heerlijke sandwich gekregen en toen in de woonkamer gezeten en wat gekletst. Toen zijn vrouw (Angela) thuis was zijn we naar een winkelcentrum geweest en hebben pizza gegeten (echt ongelooflijk hoe goedkoop alles hier is!). Daarna nog even wat winkels ingeweest en toen weer naar huis. We hebben de video van de bungee nog maar eens bekeken en ook de video die ik op de reis heb gemaakt. Was leuk om alles nu op groot beeld en in kleur te zien.

Na een vrije korte nachtrust zijn we ’s ochtends met Angela meegereden naar Kaapstad. Zij moest werken en dat gaf ons de tijd om naar The Green Market en The Pan African Market te gaan en heel veel dingen te kopen (helaas geen souvenirs, het is allemaal voor mezelf...). ’s Middags hebben met een lekkere lunch gehad en toen een beetje gerelaxed in de tuin met heerlijk weer!
’s Avonds hebben we met een aantal mensen gebraaid (Andrew en verloofde, Granville en vrouw). Daarna in de kamer een beetje tv gekeken en gekletst (en shotjes gedronken). Is vrij laat geworden, ik ging 3 uur naar bed...
En zaterdag was het weer vroeg. We hebben het ’s ochtends lekker rustig aan gedaan (ontbeten met de aartbisschop) en zijn toen naar Long Beach Mall geweest voor de laatste cadeautjes. Daarna heb ik de spullen die we bij Dee Milford hadden staan opgehaald en zijn we doorgereden naar Boulders Beach om de pinquins te spotten. We zijn ook nog naar een wijnboerderij geweest (wilde Anneloes graag) en zelfs ik heb wijn geproefd...

Vanavond gaan we naar de kerk. Zondag is een lunch met een aantal mensen en dan is het tijd om naar huis te gaan.... Om 20.45 vliegen we en Tweede Kerstdag 12.40 zijn we, als het goed is, weer terug in Dusseldorf (en de kou...).

Foto's komen als ik weer terug ben in Nederland....

• 24 December 2005 - 19:44

Leon:

Hoi Zusjes,

Ik hoor jullie verhalen graag terug en wil graag de video van de bungy-jump zien. Tot overmorgen!!

Groetjes

Leon

ps. Wel grappig dat je nog over meester Marcel gedroomd hebt. Zou hij leuk vinden!

• 25 December 2005 - 10:39

LIEKE:

Hoi Cel en Anne, Ik had een sms gestuurd naar dat nr van anneloes maar heb nog steeds geen ontvangst bevestiging!hhaha Maar goed, goede terug reis en fijne 2e kerstdag met zijn alle! Liefs LIeke