IJsland deel 1 - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Celeste ... - WaarBenJij.nu IJsland deel 1 - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Celeste ... - WaarBenJij.nu

IJsland deel 1

Door: Celeste

Blijf op de hoogte en volg Celeste

20 December 2023 | IJsland, Akureyri

IJsland deel 1: 6 december – 20 december

*IJsland is 2,5x zo groot als Nederland en heeft 380.000 inwoners.

*IJsland is het land met de laagste bevolkingsdichtheid van Europa, ongeveer 3 personen per vierkante kilometer.

*Ongeveer 89% van alle gebouwen in IJsland wordt geothermisch verwarmd. Kokend heet water wordt opgepompt en via pijpleidingen naar alle uithoeken van het land gestuurd.

*IJsland staat al 15 jaar op nummer één als veiligste land ter wereld!

*Er is zo weinig criminaliteit dat de politie niet eens een wapen draagt.

Wat was het fijn om weer ‘thuis’ te komen! Op een gegeven moment ga ja er weer naartoe leven en is het ook heel eventjes klaar met het reizen. Ik ben, vanwege het printen van alle verhalen, begonnen met de reisverhalen terug te lezen, en vele details waren toch al wel een beetje naar de achtergrond verdwenen. Heel blij dus dat ik alles opschrijf.

Na een heerlijke, gezellige en ontspannen iets-meer-dan-twee weken thuis (ik hoop dat dat voor het thuisfront waar ik wisselend verbleef ook zo was…) met allerlei etentjes, afspraken, een heel leuk Pietenweekend in Amphion, vele kopjes thee, veel geregel en georganiseer, naar de kapper om mijn haar te doneren (3x is scheepsrecht!) was het ook langzaam weer tijd mijn spullen te pakken voor het nieuwe avontuur. Ik ben er praktisch wel mee bezig geweest, maar tot de dag van vertrek in mijn hoofd eigenlijk helemaal niet zo.

Als je normaliter een week of twee weken op vakantie gaat wil je alles eruit halen, zoek je veel uit en heb je veel voorpret, maar dit heb ik allemaal niet. Ik leef steeds meer met de dag, en aangezien ik niet echt aan strak geplande reizen doe (heb ook niets opgezocht over Reykjavik bijvoorbeeld), is de voorpret ook minimaal. Wel jammer, maar zo werkt het blijkbaar in mijn hoofd.

Op gegeven moment was het dus woensdagochtend, werden de laatste spullen ingepakt en werd ik eind van ochtend door mams weggebracht naar het treinstation. Met een zwaar beladen koffer rugzak laptoptas dit keer, heel wat anders dan de backpack. Wel een bewuste keuze hoor. Je hebt in IJsland nou eenmaal heel andere spullen nodig dan in een warm land. Daarnaast was ik de afgelopen 2 weken echt een hamster in de supermarkten en vond ik dat ik van alles moest kopen en mee moest nemen. Nou ja, zal op de terugweg wel een stukje lichter zijn…

Na een prima treinreis kwam ik aan op Schiphol. Nog even de laatste spullen uit de koffer toch in de rugzak proppen om onder de 20kg te komen. Na het inchecken liep ik door een poortje niet echt door hebbende dat ik meteen bij de douane zou komen. Daar was ik nog niet klaar voor! Er kwam echter een vrouw naar me toe dat ik alles gewoon mocht meenemen. Dat was al wel 2 jaar zo (op een toon dat het heel raar was dat ik dat nog niet wist…). Alles helemaal hightech daar! De laptop hoeft niet uit de tas, de verzorgingsproducten hoeven niet apart in een zakje. Lekker handig! Het flesje water werd wel even gescand in een speciaal apparaat, maar daarna kon ik zo doorlopen.

Eerst maar eens mijn salade gegeten, en toen eindelijk weer eens tijd gemaakt verder te lezen in mijn boek waar ik in Griekenland voor het laatst in heb gelezen. Na een lang stuk taxiën (wel 10minuten) konden we vertrekken, het was inmiddels al 17uur. De vlucht was prima en zo stond ik opeens in Reykjavik airport… Ik was even bang voor koffercontrole aangezien ik iets had gelezen over de toegestane aantal kilo’s aan eten dat je mee mag nemen, maar er was niemand dus ik kon gelukkig zo doorlopen.

Ik had thuis al een kaartje voor de shuttlebus gekocht (26 euro voor 40 min, duur grapje) en die bracht mij naar het busstation. Ik had ervoor kunnen kiezen mij af te laten zetten bij het hostel, maar dat kostte weer 7 euro extra. Laat maar, ik loop wel. Dat is met alle bagage toch minder chill dan met de backpack. Maar, ik heb er zelf voor gekozen zoveel mee te nemen, moet ik ook de gevolgen ervaren. In het hostel aangekomen moest ik ook nog eens best wat trappen op (en dat is met een zware koffer ook niet heel handig, hij klapt tegen elke tree aan). En dit is dus precies waarom ik graag met zo weinig spullen reis, wat een gesleep is dit… Heel veel zin in reizen naar Guatemala en El Salvador met alleen handbagage; 2 uitersten wel [e-1f609].

Ik had een bed in een 42persoonskamer geboekt (á 25 euro per nacht), wow! Dit is zeker weten de meeste mensen ooit op een kamer! Maar, ze hadden het verdeeld in 4 ‘hokken’ zodat je niet echt terug zag dat het zo massaal was. Ik heb meteen even een rondje stad gedaan. Het is, zoals ik ook onderweg wel zag, best sfeervol met alle (kerst)verlichting, er zijn hier en daar gekleurde huisjes, het is niet schreeuwerig, maar toch doet het me niet heel veel. Ik verwacht bij IJsland in de winter toch iets anders denk ik. Straten vol sneeuw, bevroren watervallen, dat idee.

De dagen in Reykjavik heb ik niet perse iets bijzonders gedaan eigenlijk. Alle geijkte excursies heb ik aan mij voorbij laten gaan. Wel veel gelopen, rondgekeken, naar een oude begraafplaats, naar een supermarkt om eens te kijken wat alles zo’n beetje kost (daarover straks meer), hardgelopen, maar ook best wat tijd binnen doorgebracht met dingen doen die nog geregeld moesten worden maar veel tijd bleken te kosten. Ook tijd om wat programma’s te kijken, vele uren geoefend op duolingo en Spaans huiswerk gemaakt, heen en weer geappt over het vervoer naar Akureyri. Het is alle dagen droog maar de (gevoels)temperatuur wisselt. Soms is het warm (na het slepen met al mijn spullen bijvoorbeeld), soms is het aangenaam, soms is het koud. Mijn dikke handschoenen en muts zijn zeker geen overbodige luxe en ‘gelukkig’ zijn deze soms te warm, maar ik zal ze in Akureyri hard nodig hebben. De temperaturen waren daar de afgelopen week op -18graden…!

De zon laat zich hier niet heel lang zien. Rond 11:00u komt deze op en 15:30u gaat hij weer onder. Best rare gewaarwording als je ’s ochtends een wandeling maakt maar het nog precies zo donker is als de avond ervoor. De luchten zijn bij zonsopgang en zonsondergang vaak wel heel mooi, oranje-geel in de ochtend en lichtroze-paars in de avond.

Donderdag had ik eigenlijk al vrij snel het idee dat ik weg wilde uit Reykjavik, maar besefte mij ook dat ik mijn tempo misschien wat moet aanpassen. Weer tijd nemen om wat te kijken, een boek te lezen, rond te sjokken. En zo werd het uiteindelijk zaterdagmiddag voordat ik de knoop doorhakte. Via een website had mijn host en later ikzelf contact gelegd met 2 mensen om te carpoolen naar Akureyri. De bus is namelijk schreeuwend duur, zo’n 85 euro voor een enkeltje.

De eerste optie was zaterdag begin van de avond. Hoewel dit qua tijd de handigste optie leek (want sneller in Akureyri, niet van hostel hoeven wisselen aangezien de zaterdagnacht was volgeboekt) heb ik toch besloten voor de zondagmorgen te gaan. Met als grootste reden: ik wil in de 4-5uur durende rit graag iets zien van IJsland! Dit betekende wel dat ik nog een nacht naar een ander hostel moest (á 36 euro) en weer moest slepen met de zooi, maar ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Reis ik helemaal naar IJsland zou ik 4-5u in het donker rijden…

Nog even terugkomend op de supermarkt. Een leuk uitje natuurlijk in een ander land, dat vind ik altijd, maar nu was ik vooral aan het kijken wat alles zou kosten. Even wat voorbeelden:

Bastognekoeken: € 2,84 – vers brood € 3,40/€ 4,79 – hummus € 3,20 – 0,5l cola € 1,20 – liter Griekse yoghurt € 5,98 – avocado € 1,67 – pot pindakaas € 3,33 – knorr cup-a-soup € 1,79 – bugles nacho cheese € 2,26 – 12 haarelastieken € 4,19 – tandpasta € 1,66/€ 6,66.

Ik denk dat als je hier de wekelijkse boodschappen doet, je enorm schrikt bij de kassa! Maar voor de inwoners is het waarschijnlijk heel normaal. Het eerste beste zoekresultaat op Google zegt dat Nederlanders gemiddeld per maand € 2080,- verdienen en in IJsland € 3133,-. Geen gedegen onderzoek, maar even voor het perspectief…

Zondagochtend werd ik rond 10:30u opgehaald door Rúnar. We hebben nog 1 vrouw opgehaald en toen begon de rit naar Akureyri. Het bleek een hele mooie zonnige dag, gelukkig! Al snel kwamen de bergen in zicht en hoe verder we reden hoe meer sneeuw er lag. Ik ben erg blij dat ik toch heb gekozen om tijdens daglicht te rijden, ik had het niet willen missen! Een mooie tocht met bergen, oude lavabrokken, prachtig licht en daarmee ook luchten, bevroren riviertjes en steeds veranderende landschappen.

Na een 5u gezellige rit werd ik afgezet bij mijn nieuwe adres. We hebben eerst een paar uur kennis gemaakt. Lijken me aardige mensen. We hebben het gehad over mijn taken, dit zal vooral het huishouden zijn. Had misschien iets meer gedacht ook andere dingen te doen, maar dit komt misschien nog wel. Aangezien ze zelf weinig structuur en overzicht hebben, heb ik veel vrijheid. Dit is op zich wel lekker, maar misschien ook wel heel ‘vrij’. Ik weet ook wat mijn valkuil is inmiddels, namelijk mij storen/irriteren aan de zooi of de structuur van een ander. Haha. Dus ik ga proberen het bij hun te laten… Daarom is het extra fijn dat ik een eigen plekkie heb beneden.

Het idee is dat ik 4/5u per dag voor 4/5 dagen per week ga werken in ruil voor kost en inwoning. Dit gaat via de website Workaway. Ik heb vorig jaar al eens eerder een Workaway gedaan in een hostel in Montenegro. In IJsland leek het mij wel leuk om bij een familie te zijn om het IJslandse leven meer te ervaren.

Ik heb een eigen appartement tot mijn beschikking onder het huis. Zoo fijn! In de zomer verhuren ze dit aan toeristen. Als je bij iemand in huis bent, pas je je toch aan en let je op wat je doet, nu kan ik naast het ‘werken’ lekker mijn eigen ding doen en het een beetje huiselijk maken. Na een paar dagen uit mijn koffer geleefd te hebben (maar heel minimaal want er was niet echt ruimte om alles uit te pakken) vond ik het heerlijk mijn spullen een plekje te geven. Het is echt een prima appartement. Grote slaapkamer, leuke woonkamer, ingerichte keuken en goede badkamer. Ik ben zondagavond helemaal happy!

Maandagochtend om 8u begint het werk. Ik zal eerst wat over het huis vertellen… Het is nogal een zooi! Via de app had Silja me al een beetje ingelicht dat ze veel spullen heeft en niet echt goed is in opruimen. Oké, dat dekt de lading wel. Het is een leuk huis, maar meerdere plekken staan behoorlijk vol. De lange gang is een opslagplek voor van alles, de waskamer is een verzameling van tassen, stapeltjes met van alles met een smal paadje naar de schuur, in het andere gangetje is ook van alles opgestapeld. Dochter Alexandra heeft net een nieuwe slaapkamer en zoon Sölvar heeft de oude slaapkamer van haar gekregen. Deze staat echter vol met nog meer pruttel. Verder ligt er in huis gewoon overal wat… Nu hou ik gelukkig van opruimen en organiseren en met de toestemming van de ouders ga ik aan de slag (want ik snap ook best wel dat het irritant kan zijn als iemand in je ‘structuur’ gaat rommelen). Ik begrijp later dat het probleem vooral bij Silja zit, want zij blijkt niets weg te kunnen doen. Eiki is makkelijker, maar mag eigenlijk niet aan de spullen komen. Maar ze geven beiden ook aan dat je de zooi op een gegeven moment niet meer ziet en ook geen idee hebt waar je zou moeten beginnen. Snap ik.

De afgelopen week was elke dag zo’n beetje hetzelfde qua structuur. Om 8u begin ik, dan werk ik tot ongeveer 11 want dan wordt het licht en kan ik de omgeving gaan ontdekken. Naast dat ze een zooi hebben, hebben ze ook gewoon heeeel-veeeel-spullen. De eerste dag heb ik het eerste stukje van de hal opgeruimd. Lades vol met handschoenen, mutsen, zonnebrillen, sjaals, warme kleding, kinderschoenen. Zoveel spullen geeft ook niet echt rust in je hoofd denk ik.. (tenminste, dat heb ik [e-1f609]). De dagen daarop neem ik andere plekken onder handen. De voorraadkasten soort van opnieuw ingericht, in elk geval dezelfde producten maar bij elkaar gezet, ditzelfde met de koelkast. Ik heb een blik geworpen in de vriezers (ze hebben nog een grote vriezer in de schuur) en daar hebben ze ook gewoon heel veel ingepropt. Hier kunnen we weken van eten! Ze weten zelf niet meer wat ze hebben. Dit zeggen ze ook, het is gewoon niet zo aantrekkelijk om te kijken wat er onder in de la ligt omdat je dan zoveel opzij moet schuiven. Er komt gewoon elke keer iets nieuws bovenop.

Het kleine halletje is inmiddels ook uitgezocht, en door alleen al dezelfde spullen bij elkaar te leggen oogt het zoveel ruimtelijker. De slaapkamer van de jongste heb ik na wat overleg ook onder handen genomen. Vader moest eerst nog een nieuw bed in elkaar zetten en toen hij dat na een paar dagen had gedaan kon ik aan de slag. Na nog meer opruimen-organiseren en alles wat anders neerzetten is het zowaar een leuke kinderkamer geworden.

Moeder heeft een tic voor opbergbakken etc, ik denk dat ze denkt dat dit haar probleem gaat oplossen, haha. Overal staan mandjes, bakjes en opbergers maar het enige wat erin komt is losse pruttel. Ik heb intussen al een hele berg opbergers vrij gemaakt en verhuisd naar de garage.

Naast het opruimen doe ik ook de andere taken in het huishouden. De badkamers, de wc’s, stofzuigen, speelgoed opruimen, dweilen. Het hangt waarschijnlijk een beetje samen met het overzicht missen, maar ze zijn ook niet echt goed in dingen opruimen. Kopjes en borden van het avondeten ervoor worden op het aanrecht gezet i.p.v. in de vaatwasser die toch echt heel dichtbij is, speelgoed van de kinderen wordt niet opgeruimd (dit leren ze de kids dus ook niet), van verschillende plekken haal ik rozijntjes-stukjes rijstwafel o.i.d. vandaan, er slingeren kleren en schoenen rond. Laten we zeggen, het is een ander huishouden dan ik zelf had of ken van mijn omgeving. En dat is niet erg, ieder zijn ding. Ik heb alleen geprobeerd de situatie te schetsen zodat je weet in wat voor omgeving ik mij bevind… Ik probeer er ook niet heel veel van te vinden. Wie ben ik ook te vertellen hoe het zou moeten?

De familie bestaat uit vader Eiki, moeder Silja, dochter Alexandra van bijna 7 en zoon Sölvar van 2. Vader is professioneel snowboarder en doet in de winter veel aan het maken van video’s en sponsordingen. Hij heeft daarnaast ook een skateboardpark in de stad geopend. Moeder Silja is, euhm ja, weet ik niet echt. Ze werkt in elk geval voor haar vader die een hotel heeft. Verder hebben ze volgens mij heel wat andere projectjes lopen, zo chaotisch als het huis zo werkt ook hun brein. Ze hebben in elk geval een cabin die verhuurd wordt via AirBnB, ze hebben een bedrijfje in CBD-olie (=wietolie), een souvenirwinkeltje bij het skatepark en merchandise met het logo van het skatepark. Alexandra en Sölvar zijn elke dag van 8 tot ongeveer 16u weg naar school/kinderdagverblijf. De school duurt tot half 2 maar daarna is een soort BSO-idee en danst ze bijvoorbeeld ook 2x per week onder deze tijd. In de ochtenden is het altijd vader die de kinderen klaar maakt en wegbrengt en aan wie ik mijn vragen kan stellen. Silja zie ik namelijk niet, zij ‘verstopt’ zich in de slaapkamer. Ik dacht de eerste dagen dat ze misschien niet fit was of gewoon lag de slapen ofzo, maar later hoorde ik dat ze ook wel werkt vanuit haar slaapkamer. Ze is in elk geval meer een avondmens dan een ochtendmens…

Dan het eten. We hadden hier via de app al over gecommuniceerd. Zij gaf aan beiden niet echt goede koks te zijn en niet van koken te houden. Koken voor mezelf vind ik prima, maar ik vind het al snel wel prima voor mezelf dus koken voor anderen vind ik niet zo chill omdat ik denk dat anderen het niet lekker zullen vinden. Dus, ik had al wel aangegeven dat ik dit niet echt zag zitten.

De eerste avond had Silja wat spaghetti met een opgewarmde kaassaus gemaakt. Naast dat er vrij weinig spaghetti was, was er geen splintertje groente te bekennen. Het eten was best aardig hoor, maar niet echt vullend en zeker niet gezond. Maar je laat een ieder toch in zijn waarde dus ik heb er niets van gezegd. Maandagavond was Silja boodschappen doen en dit duurde allemaal vrij lang. Dus pas om kwart over 7/half 8 werd er nagedacht over het avondeten. Dit werden uiteindelijk tosti’s, een vaker gegeten maaltijd. Oké, een tosti is lekker hoor, maar als avondeten vind ik het wat minimaal. Opnieuw niets geen groente gezien, en daar lijken ze zich niet zo druk om te maken. Ik had inmiddels wat andere voorbeelden gehoord wat zij graag aten als avondeten (broodje hamburger of iets van kipfingers). Dus ik dacht, als dit de standaard is kunnen ze mijn eten misschien wel waarderen dus ik heb aangeboden dinsdag te koken (het leek me ook meteen een goede taak voor erbij, want 4-5u per dag een huis schoonmaken is nogal veel…). Ik heb Chicken Tonight gemaakt, mét wat extra groente en hoewel het geen hoogstaande maaltijd is, konden de volwassenen het in elk geval waarderen. De kinderen zijn sowieso behoorlijk picky, en krijgen hier ook weinig sturing in. Ik heb ze al veel snacks uit de kast zien pakken. De jongste eet vooral graag Bugles en de oudste pakt ook graag wat ze wil, met name snoep. Hun huishouden, hun regels. Ik hoef hier verder gelukkig ook niets mee, ik ben vooral gaan koken zodat ik zelf in elk geval wat normaals eet [e-1f60a].

Ze zijn verder heel gemakkelijk met eten en drinken. Ik heb inmiddels wat dingen uit de voorraadkast gepakt en mee naar beneden genomen zodat ik zelf een ontbijt, lunch en soms avondeten kan verzorgen. Eind van de week aten zij 2 avonden niet thuis, dus heb ik lekker een pasta-tonijn-salade gemaakt. Hoewel het eten en drinken er eigenlijk bij zit, voelt het toch ook een beetje gek om bepaalde dingen te vragen voor mij te kopen dus ik heb zelf ook wat dingen gehaald. Gewoon lekker een komkommer, paprika en tomaatjes bijvoorbeeld. Daarnaast had ik een grote tas met lekkere dingen uit Nederland mee, dus ik kan voorlopig wel vooruit!

Bovenstaande wilde ik allemaal graag vertellen om het plaatje te schetsen van de familie, het huishouden, het idee van Workaway. Daarnaast heb ik dus ook veel vrije tijd en kan ik doen en laten wat ik wil.

De uren dat het licht is, zijn van ongeveer 11 tot half 4. Maandagmiddag ben ik naar het centrum gelopen en maandagavond ben ik naar een gratis klassiek kerstconcert geweest in een kerkje. Ik vermoed dat het amateurs waren want niet alles klonk helemaal zuiver, maar hé, het was een leuk avondje uit.

Dinsdag was een prachtige maar koude dag (-12 graden) en heb ik een wandeling gemaakt naar een bos hier in de buurt. Het leek allemaal sneeuw, maar als je het van dichtbij bekijkt zie je dat het allemaal opgestapelde ijskristallen zijn, bovenop een laag sneeuw. Weet niet hoe ik het beter moet uitleggen. Echt zo mooi! Ook de takken zijn bedekt met vele ijskristallen, echt een plaatje!

Helaas in de sneeuw woensdag zo goed als verdwenen aangezien de temperatuur opeens is gestegen naar 6graden… Jammer!

Dinsdagavond had ik mijn laatste online les Spaans. De andere dagen doe ik van alles (hardlopen, yoga, pilates, sit-up-challenge, heel veel Duolingo Spaans, kerstfilms of iets anders kijken, dutjes). Ik probeer een soort van routine te vinden maar vanwege het wisselende weer is het soms ook wel aantrekkelijk om binnen te blijven (denk aan koude wind, paden die spiegelglad zijn door bevroren gesmolten sneeuw). Soms vind ik dat ik echt teveel tijd om mijn telefoon zit, maar tegelijkertijd kan ik ook niet heel veel anders soms, dus is het maar zo.

Donderdagavond ga ik met Eiki en de kinderen naar de bingo in de school waar de oudstejaars geld ophalen voor een uitje. Wel grappig om bij te zijn, niets gewonnen.

Zaterdagmiddag heb ik met Rúnar afgesproken, waar ik vorige week mee heb samen gereden, om een wandeling te maken in de stad. Via couchsurfen had ik wat mensen uit de stad een berichtje gestuurd en met 1 daarvan zou ik zaterdagavond wat gaan drinken maar hij is onderuit gegaan en dit hebben we dus verzet. Hij stelde eerst voor om ook wat te eten, maar ik heb inmiddels wat prijzen gezien van restaurants in de stad en daar bedank ik toch voor. Een eenvoudig broodje hamburger kost al zo 18 euro en sushi is 17 euro voor 10 stukjes. Krijg ik geen honger van. Ik besteed mijn geld liever aan wat anders.

Vrijdagochtend heb ik maar eventjes gewerkt en de andere uren zou ik zondagmiddag helpen aangezien er een kinderfeestje was. Het weekend was rustig eigenlijk. Wel gewandeld natuurlijk, naar de supermarkt, wat dingen aan het uitproberen in de keuken (heb wat dingen op Insta gezien die ik dan wel leuk vind om te maken). Ik heb de afgelopen week best wat initiatief genomen qua huishouden en opruimen en nieuwe dingen verzinnen om te doen, dus ik vond eigenlijk dat zij voor de zondag wel iets van zich mochten laten horen. Nou, dat hebben ze niet gedaan en zo had ik zondag dus ook een vrije dag. Prima!

Maandag was weer een gewone ‘werkdag’ maar bij het avondeten werd verteld dat de cabin was verhuurd voor 1 nacht en deze de volgende nacht vrij zou zijn. Ik mocht er wel gebruik van maken, en mocht dan ook meteen schoonmaken, haha. Nou, prima. Hele dagen dat huis schoonmaken heeft ook niet zoveel zin en ik merkte dat ik ook wel echt zin had in een nieuwe omgeving. Ik heb de afgelopen week toch een beetje afgewacht besefte ik, om te kijken of ik misschien zou worden uitgenodigd om ergens mee naar toe te gaan of iets te bezoeken. Dit was niet het geval, dus ik denk dat ik toch mijn eigen plan wat meer kan trekken als ik nog iets van de omgeving wil zien.

Na 2 uurtjes in het huis te hebben gewerkt vond ik het wel mooi geweest, had ik even tijd voor mezelf en rond 12 uur werd ik afgezet bij de cabin, zo’n 15min met de auto. Het lijkt wel echt een hele andere wereld, lekker wijds uitzicht en gewoon nieuwe uitkijkjes op de omgeving. Na een snelle uitleg met wat waar stond ging hij weer weg en toen had ik de cabin voor mezelf. Hoe fijn!! Ik ben eerst maar op ontdekking gegaan, nu was het nog lekker licht. Het is een plek met zo’n 15 vakantiehuisjes maar er zijn er veel leeg, dus het voelt wel als alleen op de wereld, hou ik van!

Wat paadjes gelopen, naar het water, mooie lucht en toen ik op een gegeven moment de andere kant op liep zag ik opeens weer veel ‘rainbow clouds’. Ik had ze al eerder gezien maar kon ze niet op de foto krijgen en nu is dat wel gelukt (al is het in het echt natuurlijk altijd mooier). Echt een fantastisch natuurverschijnsel! Verse sneeuw, mooie natuurlijk, ‘alleen op de wereld’, rainbowclouds; ik ben helemaal in mijn element!

Wat ik niet wist toen ik naar het huisje ging, is dat er ook een hottub is. Dus wat later op de avond heb ik het bad gevuld en stond ik eerst een hele tijd met alleen mijn voeten in het water omdat het echt veel te warm was. Toen zag ik het noorderlicht verschijnen, oh, wow! Ook dit heb ik al eerder gezien deze week, maar dit was toch wel een heel idyllisch momentje. Ik ben weer even naar binnen gegaan omdat ik het water echt nog niet in kon, en toen ik later terug was, was het noorderlicht helaas verdwenen. Wel heerlijk in de hottub liggen dobberen en naar de sterren gekeken (en gewacht of het noorderlicht nog terug zou komen). Soms was er een venijnige wind dat het koud maakte (ik zat daarom ook een groot deel van de tijd in bad met de muts op, haha), de temperatuur was rond de -9graden. En onder de noemer ‘nu ik er toch ben’, ben ik het bad nog uitgestapt om een rondje te rollen in de sneeuw om vervolgens weer snel terug te gaan het warme water in.

De volgende ochtend ben ik verder gegaan met het schoonmaken. Ik had het meeste de vorige dag al gedaan en heb plekken schoongemaakt waar zij nog nooit met een doekje zijn geweest vermoed ik. Maar, alles ziet er straks weer tiptop uit!

Ik heb ook een uur gewandeld en mezelf verder prima vermaakt in het huisje.Ik word straks rond 15u opgehaald en dan gaan we weer terug naar (voor mij al bijna) 'normaal'.

De link naar de foto's:

https://1drv.ms/f/s!Ar87NWIVlPefsHXqM6WQQO4TecSb?e=QzliiJ


  • 20 December 2023 - 14:30

    (t) Jacqueline :

    Wat een gaaf land hé, kom herkenbare plekken tegen op de foto's.

    Heel veel geniet momenten nog toegewenst.


  • 22 December 2023 - 11:34

    Hella Fischer:

    Wat leuk. Meedraaien in het werk en huishouden . Een heel.andere ervaring

    Krijg je nog iets mee van de vulkaan uitbarsting????

    Fijne kerstdagen

    Hella en Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Akureyri

Celeste

...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 80
Totaal aantal bezoekers 42136

Voorgaande reizen:

14 Januari 2024 - 20 Maart 2024

Centraal Amerika

06 December 2023 - 11 Januari 2024

IJsland '23

24 Juli 2023 - 30 November 2023

De ´Stannetjes´

03 Augustus 2022 - 01 December 2022

Balkanlanden

15 Augustus 2018 - 16 Mei 2019

Rondreis

19 September 2005 - 26 December 2005

Zuid-Afrika

Landen bezocht: