De eerste helft van de week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Celeste ... - WaarBenJij.nu De eerste helft van de week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Celeste ... - WaarBenJij.nu

De eerste helft van de week

Door: Celeste :)

Blijf op de hoogte en volg Celeste

28 September 2005 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zondag (vervolg)
Zoals gezegd gingen we vandaag naar de kerk. Om kwart voor zeven werden we opgehaald door Gina en op naar de kerk. Het was niet een kerk zoals wij gewend zijn. Het was een zaal boven een meubelzaak. Er stonden veel stoelen, er hingen 2 overheadprojectors en er was een podium. Er begon een man met een korte speech en daarna begon een band te spelen op een podium. Het was geen kerkmuziek, maar meer rockmuziek ter ere van God. De tekst kon je meelezen op de overheadprojector. De eerste twee nummers vond ik het nog wel leuk. De muziek was leuk en de mensen die aanwezig waren klapten, dansten en zongen.
Daarna begon het een beetje eng te worden. De nummers die volgden waren over het algemeen langzaam. Mensen gingen op hun knieën, lagen op de grond, moesten huilen, hielden de armen in de lucht, ogen dicht. Ze zongen dat ze verliefd waren op Jezus, ze deden alles voor God etc. We keken elkaar aan van: waar zijn we nu weer beland. Toen de dienst klaar was zaten we ook alle vier een behoorlijke shock. Het was meer het idee van een sekte, een beetje scary. Het was echt ongelooflijk!!
We hadden een aantal mensen van de kerk al eerder ontmoet, en toen de dienst klaar was waren ze ook weer heel normaal, echt raar. Ze hadden een complete metamorfose ondergaan.
Dit was dus de eerste en de laatste keer dat we mee zijn gegaan naar die kerk. Ik wil nog wel een keer mee naar een andere kerk waar Gina ook heen gaat, gewoon om te kijken hoe het er daaraan toe gaat.
Zondagavond hebben we niet echt meer wat gedaan. De film Spiderman was op tv, die hebben we gekeken. Elia is ook nog even langs geweest.

Maandag
Eerst lekker uitgeslapen (of in ieder geval uitgerust). Het was lekker weer dus we zijn naar het strand geweest. Bikini aan, handdoek mee en lekker liggen. De eerste zonnestralen hebben een lichte kleur achtergelaten, dit gaat de goede kant op.
Met Elia zijn we naar Noordhoek geweest (waar we de eerste dag ook waren geweest). Hij reed bij zijn huis weg en ff laten zien hoe stoer hij was, lekker gas geven enzo. Toen stonden we bij het eerste kruispunt en toen startte de auto niet meer; er zat geen benzine meer in. Hij zijn deur open en met zijn voet proberen vooruit te komen. Meteen de eerste links een heuvel af. We kwamen uit waar een vriend van hem werkt. Hij op de brommer met een literflesje naar het dichtstbijzijnde tankstation, flesje vullen en weer terug. Daar de benzine in de auto en toen konden we eindelijk op pad. Was wel errug grappig!
In Noordhoek hebben we een beetje gewinkeld, rondgekeken naar kleren en schoenen. Ik heb een tasje gekocht en een massageroller (dus Edwin, ik verwacht straks uitgebreide massages van jou ;). Ook heb ik zoiets als Pisang Ambon gevonden, het is een bananenlikeur, erg lekker met cola. Nu heb ik tenminste ook wat te drinken, de anderen zijn namelijk al een paar avonden aan de wijn.
Elia heeft ons uitgenodigd om bij hem te komen eten en dat aanbod hebben we maar aangenomen – scheelt ons weer een kookbeurt – . We hebben spaghetti bolognese gegeten ( dat wil zeggen spaghetti met gehakt, dat was het wel zo’n beetje). Zijn zusje had een salade gemaakt en van zijn vader kregen we ijs met aardbeien, lekker.
Daarna hebben we daar tv gekeken en met zijn ouders gekletst over de verschillen tussen Nederland en Zuid-Afrika m.b.t. veel onderwerpen, wel interessant. Elia is nog even met ons mee geweest naar ons huis en daarna was het tijd om te gaan slapen.

Dinsdag
Deze ochtend was ik vroeg wakker, als eerste. Ik heb rustig ontbeten met een geweldig uitzicht op de walvissen die vlak bij de kust waren. Daarna gedouched en klaar gemaakt voor de dag. We gingen namelijk met Lalet, Melanie, Brandon, Linzy, Lauren en Andrew een wijnroute rijden. Met zijn 10-en in het busje, gezellig. We hebben 2 wijnboerderijen bekeken en iedereen, behalve ik en Linzy, heeft wijn geproefd. Bij de eerste boerderij waren ook cheeta’s te bewonderen, vet schattig.
Verder vond ik het eigenlijk niet zo heel boeiend. Ik was moe en wilde liever naar huis en Brandon bleef maar aandringen dat ik de wijn moest proeven. ‘Nee’ snapte hij niet echt…
We hebben Gina uitgenodigd om bij ons te komen eten. We hebben broodje hamburger gemaakt met ovenfrites (die er zo’n 35 minuten in moesten voordat we ze eindelijk konden eten). Was wel aardig te eten!
’s Avonds lag ik vroeg in bed, lekker muziek geluisterd.

 Op weg naar de wijnboerderij kwamen we langs de krottenwijken van Kaapstad. Het was echt ontzettend groot en de huisjes bestonden allemaal uit golfplaten en ander afvalmateriaal. Het is zo onwerkelijk dat er echt mensen wonen, dag in dag uit. Dan ga je toch wel even nadenken over wat jezelf allemaal hebt en hoe jij leeft. Je weet dat het bestaat en je hebt ook wel eens foto’s gezien maar om er echt langs te rijden drukt je toch wel even met je neus op de feiten….

Woensdag
Weer was ik als eerste wakker.Rustig ontbeten (helaas zonder de walvissen). Het leek erg lekker weer te worden maar toen ik mijn bikini aan had gedaan kwam er een grote wolk voor de zon. Het strand ging dus niet door. Ik ben vandaag een beetje voor school bezig geweest (ja ja). Moet namelijk veel literatuur lezen voor de profielen die ik moet uitwerken. Handig als ik ben heb ik dat in Nederland allemaal gekopieerd zodat ik me hier niet verveel.
Vanavond gaan we broccoli, aardappels en een gehaktbal eten, lekker Hollands, heerlijk! Misschien gaan we daarna met Elia naar een cocktailbar. Lekker ontspannen, dansen en mensen ontmoeten…

De laatste update: we zijn dus gisteren wezen stappen. Eerst naar het ziekenhuis waar de moeder van Elia ligt, zij heeft kanker. Daarna zijn we doorgereden naar de bar waar Elia werkt. Daar mochten we gratis naar binnen en gratis drinken :). Wij lekker aan de cocktailtjes...hmmm. Daarna zijn we naar een bar in Kaapstad geweest. Elia kende wat mensen daar dus we konden de rij die buiten stond voorbij lopen en meteen door naar binnen, zonder te betalen! Het leek een beetje op Havana's, ik vond het wel gezellig. We hebben lekker gedanst en ook op de bar met zijn vieren :) (The Dutch Girls rulezzzz)
We waren om een uur of vier weer thuis en toen zijn we zo langzamerhand naar bed gegaan.

Donderdag 29 september
Vandaag was ik om half elf wakker. Eerst uitgebreid ontbeten want ik had me toch een honger! Daarna hebben we ons klaar gemaakt voor het strand want de zon schijnt volop. Helaas waait het wel aardig, maar heb toch een tijdje lekker kunnen liggen. Ben ook best verbrand aan mijn benen (vergeten in de smeren). Op mijn rug ben ik lekker bijgekleurd!! :)
's Avonds hebben we niets gedaan, een beetje televisie gekeken en redelijk op tijd naar bed.

Vrijdag 30 september
Vanochtend was ik 9 uur wakker. De was gedaan, afgewassen (moet ook allemaal gebeuren) en toen lekker ontbeten. Ben weer voor school bezig geweest, goed man!
Vanavond gaan we met Tom, een student van de Muizenberg, eerst naar een zonsondergang kijken en daarna stappen!!

  • 28 September 2005 - 15:49

    Edwin:

    is goed!! verwacht ik ook van jou die massage! ik heb ook een massageroller thuis (deegroller) ik gebruik die wel? XXX ps: lief dat je zeg dat je het goed heb bij mij.

  • 28 September 2005 - 19:37

    Oma En Opa:

    Wat leuk dat je al zoveel meegemaakt hebt.
    We lezen je berichten met veel plezier. Ga zo door!!
    Liefs hoor van ons en dikke kus,
    Oma

  • 29 September 2005 - 08:41

    Anne:

    He Celes, dat wijnproeven is inderdaad niet echt iets voor jou!! Gelukkig heb je een goede vervanging gevonden!

    Wist je helemaal niet hoe het er in de kerk aan toe zou gaan? Dat is wel wat anders dan in Nederland...

    KUS!!

  • 02 Oktober 2005 - 11:28

    Anne:

    Wat ga je nu precies doen in de lessen die je dadelijk gaat geven? Je bent er al erg dru kmee geweest zo te horen! Sta je dan alleen voor de klas of doe je dat samen met iemand??
    KUS

  • 02 Oktober 2005 - 15:04

    Janneke:

    Hey Celeste!
    Zo te horen gaat het dus erg goed met je en met de alcohol. Maak ons maar lekker jaloers over de temperaturen.....
    Ik hoop wel dat je thuis durft te komen nu edwin net een deegroller op je staat te wachten... gheghe
    Groetjes Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Celeste

...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 41995

Voorgaande reizen:

14 Januari 2024 - 20 Maart 2024

Centraal Amerika

06 December 2023 - 11 Januari 2024

IJsland '23

24 Juli 2023 - 30 November 2023

De ´Stannetjes´

03 Augustus 2022 - 01 December 2022

Balkanlanden

15 Augustus 2018 - 16 Mei 2019

Rondreis

19 September 2005 - 26 December 2005

Zuid-Afrika

Landen bezocht: