Belize - Reisverslag uit Punta Gorda, Belize van Celeste ... - WaarBenJij.nu Belize - Reisverslag uit Punta Gorda, Belize van Celeste ... - WaarBenJij.nu

Belize

Door: Celeste

Blijf op de hoogte en volg Celeste

31 Januari 2024 | Belize, Punta Gorda

Belize – 28 januari 2024 / 31 januari 2024

*Belize is qua oppervlakte ongeveer de helft van Nederland en heeft ruim 400.000 inwoners.

*Engels is de officiële taal in Belize, hoe gemakkelijk :). Het is het enige land in centraal-Amerika die Engels als officiële taal heeft. De helft van de bevolking spreekt echter Spaans als moedertaal, ook wordt er veel Creools gesproken.

*Belize wordt ook wel één van de zeven onderwater wereldwonderen genoemd. Het is namelijk met het tweede grootste barrièrerif ter wereld en de koraalriffen bij de eilandjes een paradijs voor duikers.

*Belize heeft meer dan 600 Mayasteden. Het is daarmee het centrum van de antieke Maya wereld.

*Belize heeft het enige natuurreservaat waar jaguars voorkomen. Een kwart van het land heeft een beschermde status, het land heeft namelijk een zeer rijk natuurlijk erfgoed.

*Belize is het enige land die een vlag heeft met mensen erop afgebeeld.

We hebben ruim een half uur gelopen naar het eerstvolgende stadje, geld gepind (waar we even dachten dat alles heel duur was maar we een kleine rekenfout hadden gemaakt in het omrekenen), wat te drinken gehad in een restaurant om te wachten op onze bus en toen in 20min naar San Ignacio gegaan. Vanaf daar naar het hostel en toen naar de lokale markt waar we lekker hebben geluncht. We hebben wat rondgesjokt en omdat het erg warm was besloten het bezoek aan de Maya-ruïnes over te slaan. Daarnaast was ik ook erg moe, dus zijn we terug gegaan naar het hostel en heb ik volgens mij bijna 2u geslapen, heerlijk!

We hebben gekeken of het mogelijk was een kano te huren maar dit leek er niet echt te zijn, dus we hebben een tijdje aan de rivier gezeten, wat boodschappen gedaan en de avond in het hostel doorgebracht met administratie en natuurlijk plannen maken en dingen uitzoeken.

De sfeer is hier heel anders dan in Guatemala. Er lijkt een bijzondere mix aan culturen rond te lopen, een echte mengelmoes. Meerdere mensen hebben ons aangesproken en ons veel plezier gewenst in Belize. De plek waar we zijn lijkt meer een hipster-area met feesten en drinken. De mensen zijn anders, de kleding is anders, de sfeer is anders. Er zijn opvallend veel blanke mensen, het kunnen haast niet alleen maar reizigers zijn, misschien dat er veel expats wonen, geen idee. Misschien komen we er nog achter...

Zondag was opnieuw vroeg opstaan want we wilden de bus van 6:45u hebben. Deze bracht ons naar Belmopan en vanuit daar in een andere bus naar Placencia, onze volgende bestemming. Als je zoekt wat te doen in Belize komen er een aantal bestemmingen uit waar je echt geweest moet zijn, waarvan Placencia er één in. Deze ligt meer in het zuiden, het noorden zou voor ons teveel reistijd zijn.

Ons hostel lag aan het strand, heerlijk! Belize is echt een land om vakantie te vieren, te duiken op exotische plekken (erg duur!!) en te chillen. Je vindt er dan ook veel resorts etc, niet zo ons ding. De enige activiteit die we hier graag wilden doen is snorkelen, om toch iets mee te krijgen van de prachtige onderwaterwereld.

Aangekomen bij ons hostel zaten we al snel in de relaxmodus. Het was niet heel zonnig en waaide aardig, maar de temperatuur was aangenaam dus lagen wij op het strand. Toen het te frisjes werd hebben we wat gegeten en ´s avonds plannen gemaakt en verder lekker rustig. Beetje lezen, kleren wassen, wat terugkijken, heel fijn!

Maandag heb ik geprobeerd uit te slapen, het is gelukt tot 8u. We hadden een langzame start van de dag. En eigenlijk was de hele dag rustig ;). We hadden besloten niet te gaan snorkelen, we hoorden niet perse hele enthousiaste verhalen en daar dan 100 euro voor betalen wilden we niet. Het was vrij bewolkt maar de temperatuur was heerlijk. Dus lekker op het strand liggen (aardig bijgekleurd!), lezen, klein dutje doen, een wandelingetje maken, een stukje kanoën en dobberen, uitzoeken hoe het gaat werken voor morgen qua boot en bus, tas pakken, eten maken (pizza, knoflookbrood, pastasalade voor de volgende dag), dit verslag bijwerken en mijmeren over mijn plannen als Roz weg is. Het plan was eigenlijk terug te gaan naar Guatemala en daar een paar weken Spaanse les te volgen. En natuurlijk wil ik Spaans leren, maar ik denk ook dat ik dit heb bedacht omdat ik van tevoren niet kon inschatten hoe het zou zijn om hier te reizen. Ik wist niet of ik dit alleen wilde en zou doen. Maar ik blijk me bijna net zo veilig te voelen als op andere plekken (het is meer dat je weet dat het er onveiliger kan zijn, dus dit zit een beetje in je hoofd), dus vind het ineens zonde van de tijd om zolang op 1 plek te blijven nu ik aan deze kant van de oceaan ben. Heb al meerdere ideeen de revue laten passeren. Zat eerst nog te denken om dan Spaanse les in El Salvador te volgen en dan bijvoorbeeld naar Costa Rica te gaan en op de terugweg via Curacao of Aruba te gaan. Het meeste ‘concrete’ plan wat ik nu heb is van El Salvador naar Nicaragua, Costa Rica en dan naar Cuba. Aangezien ik Amerika toch niet in mag en ik mijn toeristenvisum nog moet aanvragen, kan ik dit land maar beter nu bezoeken, want deze staat ook op de zwarte lijst, net als Iran. En mijn paspoort begint ook aardig vol te raken met stempels, dus kan het maar zo zijn dat ik eerder een nieuw paspoort aan moet vragen dan 30 juni 2025 wat ook handiger is voor het aanvragen van de toeristenvisum. Wordt vervolgd...

Dinsdag was weer een reisdag. Voor 6u opgestaan om de ferry van 6:30u te hebben. Placencia ligt op een schiereiland en in plaats van het hele stuk terug te gaan met de bus, waren we in 15min in Mango Creek vanaf waar we om 7:45u de bus hebben gepakt naar Punta Gorda. Eerst was het idee nog een nacht hier te blijven, maar we wilden toch graag doorreizen. Internet was onduidelijk over precieze boottijden, maar om 11:00u ging er een boot, hebben we de oprotpremie in Belize betaald (euh, ik bedoel ‘exitfee’) en waren we weer terug in Guatemala. We kwamen aan in Livingston, een plek die alleen met boot te bereiken is, dus om nog iets verder in Guatemala te komen hebben we om 15:30u de volgende boot gepakt naar Rio Dulce. In de stad wat rondgelopen en gegeten en toen de laatste boot omdat we om 17:30u werden opgehaald door het hotel. We slapen aan de rand van het water, mooie plek, afgelegen, een beetje zoals in Semuc Champey.

Het was al met al weer een lange reisdag, maar het was zeker een prima en afwisselende dag. Leuk om maar liefst 4 boten te nemen i.p.v. enkel bussen. Gedeeltelijk door mangrovebos wat erg mooi is. Daarnaast is het sowieso leuk om alle huisjes aan het water te zien en de pelikanen rond te zien dobberen.

Morgen wordt opnieuw een reisdag en gaan we proberen met lokaal vervoer in El Salvador te komen. We kunnen niet echt goede informatie vinden op internet, dus hebben besloten het maar gewoon te proberen en hopelijk lukt het ;).

Conclusie Belize:

Ik had er weinig voorstelling van eigenlijk, maar toch is het totaal anders dan wat ik had verwacht. Ik had toch meer iets van hetzelfde verwacht als Guatemala, qua bevolking en qua sfeer. Maar het is hier totaal anders. De bevolking lijkt zeer gemixt qua achtergrond, het deed me regelmatig denken aan Jamaica of Afrika. De mensen zijn langer en (veel) voller, de kleding die ze dragen is vaak bloot(bloter), er wordt meer gelachen en gepraat, mensen zijn extroverter, het heeft zeker meer weg van een vakantiebestemming, de prijzen zijn hoger (dit wisten we wel…). In Guatemala vond ik het niet gepast mijn korte spijkerbroek en spaghettitruitje aan te doen, maar hier was dat helemaal prima!

Het weer was vaak bewolkt, maar dat was eigenlijk wel prima want in de volle zon is het bijna te warm.

Er is vast genoeg te doen, maar voor ons was 3 nachten helemaal prima. Leuk om even geweest te zijn, wat gezien te hebben, en weer door te reizen :).

Hieronder de link van de foto´s:

https://1drv.ms/f/s!Ar87NWIVlPeftAZf2D1XlGV5sUGC?e=YVNcAi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Belize, Punta Gorda

Celeste

...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 45
Totaal aantal bezoekers 41959

Voorgaande reizen:

14 Januari 2024 - 20 Maart 2024

Centraal Amerika

06 December 2023 - 11 Januari 2024

IJsland '23

24 Juli 2023 - 30 November 2023

De ´Stannetjes´

03 Augustus 2022 - 01 December 2022

Balkanlanden

15 Augustus 2018 - 16 Mei 2019

Rondreis

19 September 2005 - 26 December 2005

Zuid-Afrika

Landen bezocht: