Slovenië - Reisverslag uit Bovec, Slovenië van Celeste ... - WaarBenJij.nu Slovenië - Reisverslag uit Bovec, Slovenië van Celeste ... - WaarBenJij.nu

Slovenië

Door: Celeste

Blijf op de hoogte en volg Celeste

13 Augustus 2022 | Slovenië, Bovec

Slovenië (4 aug – 13 aug)

*Slovenië heeft slechts 2 miljoen inwoners, waarvan zo’n 300.000 in de hoofdstad Ljubljana wonen.

*Slovenië is ongeveer de helft zo groot als Nederland, 74% daarvan bestaat uit bossen en is daarmee na Zweden en Noorwegen het meest beboste land in Europa.

*Bijna 80% van Slovenië ligt boven de 700 meter.

*Slovenië heeft meer dan 8500 grotten (en ik heb er niet ééntje gezien…)

Woensdagavond was het eindelijk zover, de reis naar Slovenië ging beginnen! Ik was thuis ook wel klaar; alle spullen om mee te nemen lagen al een tijdje klaar op het logeerbed, de koelkast en vriezer waren leeg, de was gedaan, de planten naar mijn ouders gebracht en het huis schoongemaakt. ‘s Avonds om half 9 heb ik de trein naar Arnhem gepakt om even later in de trein naar Slovenië te stappen. Alles bij elkaar heeft de reis 18u geduurd (met 3x overstappen) en deze uren varieerde van prima te doen, niet echt kunnen slapen tot behoorlijk langdradig. In Ljubljana aangekomen was het een kort stukje naar mijn hostel en ondanks de weinige slaap ben ik wel meteen even het centrum ingegaan. Het is een mooie stad, maar echt wel heel veel toeristen.

De volgende dag zou het 36 graden worden en dat leek me een perfecte dag om naar het meer van Bled te gaan. Dit is een enorme toeristentrekker en om dat enigszins voor te zijn zat ik om 8u in de bus en heb ik meteen de hike naar 2 uitzichten gemaakt. Ondanks het vroege uur wel zweten geblazen. Daarna de bikini aangedaan en een plekje gezocht in de schaduw en een paar uur liggen chillen/zwemmen. ‘s Avonds kennis gemaakt met mijn eerste couchsurfer, Patrick. Vriendelijke jongen maar hoort vooral zichzelf graag praten. Ik had even niet goed opgelet en het blijkt dat zijn huis 25m2 is, dus het is wat krapjes en weinig privé, maar op zich prima.

De volgende dag op aanraden van Patrick een 10km wandeling inclusief klim gemaakt naar Šmarna Gora (699m) met een mooi uitzicht op Ljubljana. Gelukkig was ik net op tijd beneden en kon ik bijna droog de bus instappen voordat het enorm hard begon te regenen met een paar klappen onweer. Ik dacht dat je contant kon betalen in de bus maar dit bleek niet zo te zijn, gelukkig mocht ik van de buschauffeur toch meerijden. Toen ik uitstapte was de regen zo goed als gestopt, perfecte timing! ‘s Avonds heb ik een free walking tour gedaan door het centrum en daarna met 2 meiden (Kat uit Engeland en Rike uit Duitsland) wat gegeten.

Het is fijn om te merken dat ik meteen bij aankomst energie heb om dingen te ondernemen, ik weet nog goed dat ik de eerste week van de vorige reis echt moest schakelen en wennen en niet zoveel zin had om iets te doen, mede omdat ik Hamburg niet leuk vond. En ook goed om te zien dat ik zeker niet de oudste backpacker ben, haha. Voelde me bij vertrek toch een beetje oud… En natuurlijk zijn er veel jonge backpackers te vinden, maar de 2 meiden die ik heb ontmoet zijn ook in de 30 ;).

Zondag wilde ik eigenlijk een fiets huren en een stukje naar het zuiden, maar wat ik wilde lukte niet. Dus heb ik de e-scooter maar even geprobeerd (voor 20c p/m te huur via een app, erg leuk!) en later een stukje met een gratis stadsfiets gemaakt naar Tivoli Park. Ik had inmiddels besloten nog een nachtje te blijven en weer een hostel geboekt. Van de couchsurfer naar het hostel was het ongeveer 25min lopen en omdat ik daar geen zin in had, ben ik á la de koningin met de e-scooter naar het hostel gereden. Ideaal! ‘s Avonds met een aantal meiden wat gegeten in de stad. Het is nog steeds lekker weer om in een korte broek en shirtje rond te lopen, maar het is wat meer bewolkt, ook wel lekker.

Maandag heb ik dan wel een fiets gehuurd en was het plan naar Iški Vintgar te gaan. Ik kwam er na het huren pas achter dat er geen versnellingen op de fiets zaten waardoor de 18km heen in gevoelsmatig versnelling 1 niet heel relaxt waren. Ook de kloof heb ik uiteindelijk gemist zag ik later, oeps. De terugweg heb ik rustiger aangedaan en meer genoten van de omgeving. Het was in ieder geval fijn om uit de drukke stad te zijn en meer te zien van de omgeving met de bergen op de achtergrond.

Aan het einde van de middag ben ik met de bus naar Mojstrana gegaan waar ik 3 nachten heb doorgebracht bij couchsurfer Anja. Een hele lieve, vriendelijke, gastvrije en gezellige meid. Zij moest werken maar ik heb me goed kunnen vermaken met een hike naar de waterval en andere pogingen gedaan tot een trail, maar óf de paden zijn niet goed aangegeven óf ik kan ze niet vinden (ik vermoed het eerste...). Heb dus niet echt één goede trail gedaan, maar desalniettemin heb ik genoten van de omgeving, de vrijheid in en om het huis én een hele lieve kat. Na werktijd ben ik met Anja 2x naar een meertje gegaan voor een koude duik, hebben we pizza gegeten boven op de berg met goed uitzicht en hebben we vooral heel veel gekletst. Een hele fijne plek om 3 nachten te zijn!

Ik had bedacht om naar de volgende plaats te reizen, maar het blijkt soms moeilijk een hostel/couchsurfer te vinden (hoogseizoen!) maar uiteindelijk kon ik 2 nachten boeken in Bovec, nog dieper de bergen in. Ik heb 2 bussen gepakt en kwam via vele haardspeldbochten enigszins misselijk aan in het hostel. Daar was Rike, die ik in Ljubljana heb ontmoet, ook en heb ik eerst de hele avond aan de bar gehangen en daarna nog even met twee locals naar het water gegaan voordat ik iets voor 22u officieel incheckte in het hostel. Dit is een gebied waar je veel activiteiten kunt ondernemen zoals raften, ziplinen, kajakken en canyoing.

Na een wandeling de volgende morgen heb ik ´s middags canyoing gedaan. 1,5u met een wetsuit, gordel en helm het water in. Springen, glijden, abseilen door een waterval, echt tof! We zaten op een plek waar verder niemand was (in tegenstelling tot andere plekken waar je in de rij moet aansluiten) wat het extra speciaal maakte. Interessant om te merken dat ik op sommige plekken iets bangiger was dan ik normaal ben, misschien word ik toch oud ;). Maar, bij de laatste afdaling van zo’n 35m hebben we unaniem besloten dwars door de waterval naar beneden te abseilen in plaats van de veilige weg te kiezen. Toch avontuur!

De avond en volgende ochtend heb ik vooral doorgebracht met Dominic uit Duitsland. Goed gezelschap! Hij heeft me de volgende morgen om 11uur een lift gegeven terug naar Kransjka Gora (wat nu in een uur kon in plaats van 3u in de bus) en daarna ben ik verder gegaan naar Lublajana. Altijd jammer om een leuke plek en leuke mensen weer achter te laten, dat betekent even een uurtje schakelen maar dan staat de mindset ook wel weer ‘aan’ op nieuwe ervaringen.

In Ljubljana had ik een paar uur te overbruggen, dus heb de backpack in een kluis op het station gedaan en ben ik de stad nog even in geweest, maar ik had er ook niet heel veel zin meer in. Én ik heb de stad al gezien, én mijn hoofd stond in de reisstand dus was het vooral uit de tijd uitzitten. Om 19u, met een uur vertraging, ging de Flixbus naar Zagreb waarna ik verder zou reizen naar Sarajevo, de hoofdstad in Bosnië en Herzegovina. Hierover in het volgende verslag meer…

Conclusie over Slovenië: een prima land om de reis te beginnen. Heel Europees, makkelijk te bereizen, iedereen praat Engels, mooie omgeving met bergen maar ook strand. Ik wil zeker nog een keer terug om een paar mooie hikes te doen. Maar, in het hoogseizoen echt veel te druk!

Via onderstaande pagina kun je de foto's bekijken:

https://1drv.ms/u/s!Ar87NWIVlPefomn_ZVpsXK8OqRCf?e=A8F63F


  • 21 Augustus 2022 - 18:41

    Hella Fischer:

    Hallo Celeste. Leuk om je reisverslag te lezen.. We willen je foto,s natuurlijk ook graag zien.
    Groetjes Hella en Jos

  • 21 Augustus 2022 - 18:54

    Anneke:

    Wat heb je al weer veel gezien, gedaan en leuke mensen ontmoet. So far so good! Ben benieuwd naar je volgende verslag! Ook naar de foto's!
    Veel plezier en geniet!

  • 21 Augustus 2022 - 19:52

    Thom En Elly:

    Jaloers makend alleemaal Celeste. Voor ons veel herkenbaar.
    Wij hebben daar bij het station met de camper gestaan. ook Zagreb is een prachtige stad. De Habsburgers hebben ook daar hun sporen nagelaten.
    Wij kijken uit naar je verslag.

  • 21 Augustus 2022 - 20:56

    Piet:

    Hoi Celeste fijn dat je een goede en leuke start gemaakt hebt en al veel beleefd hebt en alweer opweg bent naar het volgend avontuur

  • 23 Augustus 2022 - 08:34

    Lieke :

    Super! Gaaf hoor!

    Genietse nog verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Bovec

Celeste

...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 41966

Voorgaande reizen:

14 Januari 2024 - 20 Maart 2024

Centraal Amerika

06 December 2023 - 11 Januari 2024

IJsland '23

24 Juli 2023 - 30 November 2023

De ´Stannetjes´

03 Augustus 2022 - 01 December 2022

Balkanlanden

15 Augustus 2018 - 16 Mei 2019

Rondreis

19 September 2005 - 26 December 2005

Zuid-Afrika

Landen bezocht: