De voorbereidingen - Reisverslag uit Doetinchem, Nederland van Celeste ... - WaarBenJij.nu De voorbereidingen - Reisverslag uit Doetinchem, Nederland van Celeste ... - WaarBenJij.nu

De voorbereidingen

Door: Celeste

Blijf op de hoogte en volg Celeste

19 Juli 2023 | Nederland, Doetinchem

Jeetje, wat lijkt het alweer lang geleden dat ik terugkwam van het backpacken in de Balkan. Er is in de afgelopen maanden veel gebeurd. Huis te koop gezet, zowat de hele inboedel verkocht, overdracht van het huis op 1 mei. Eind december met een nieuwe baan begonnen bij de crisisnoodopvang in Doetinchem. Halverwege juni echt bijna gestopt, maar toch ook weer verder gegaan met werken. 3 Maanden op de camping in Wehl gewoond, wat erg goed is bevallen!

Ik heb een lange tijd laten ‘sudderen’ wanneer ik weg zou gaan maar zeker ook waar ik heen zou willen, ik heb genoeg ideeën! Zeker nu ik alle vrijheid heb was het vooral bepalen waar ik als éérste heen zou willen. De ideeën gaan echter van Nieuw-Zeeland tot Marokko en van IJsland tot Afrika (en alles ertussen in). De keuze is reuze als alles mogelijk is. Even was het plan om naar Jordanië te gaan om huizen kattenoppas te doen, maar dat werd helaas afgezegd.

Op een gegeven moment was ik klaar met uitstellen en ‘wachten’. Ik heb 2 uurtjes in de bieb doorgebracht met wat google-werk, toen snel bij mijn ouders mijn paspoort opgehaald en een soort van random een enkele reis geboekt naar Bishkek in Kirgizië/Kyrgyzstan. Waar? Precies, dat dus. Bijna niemand weet het land te vinden. De volgende vraag na de ‘waar?’ is hoe ik op dit idee ben gekomen. Euhm, niet echt een plan. Het is er niet te warm in de zomer (daarover zo meer), niet zo toeristisch hoop ik, veel natuur (90% van het land bestaat uit bergen), echt een andere cultuur en iets avontuurlijks en nieuws.

Nu hou ik al twee-drie weken de temperaturen in Bishkek in de gaten en deze liggen ergens tussen de 36°C en 40°C. Dat was eigenlijk niet echt de bedoeling maar ik hou mezelf maar voor dat de warmte daar echt heel anders aanvoelt ;).

Pas de laatste dagen zit ik meer in de regelmodus en ben ik bezig met de voorbereidingen. Ik vond mezelf al vrij flexibel, maar ik heb pas eergister een hostel geboekt voor de eerste nacht en verder weet ik echt nog niets. Geen idee wat er te doen is, hoe het land werkt, waar ik heen wil. Ik laat me verrassen. Ik denk eerst maar een paar dagen acclimatiseren in Bishkek en eens horen van andere backpackers wat de tips zijn. Of misschien is het echt bloodyhot en ontvlucht ik de hoofdstad meteen om de bergen in te gaan. Ik ga het beleven! Inmiddels heb ik geleerd en ervaren dat het altijd goed komt. Misschien ontstaan juist de mooiste dingen als je niets van tevoren vastlegt…

Komende dagen ben ik nog wel bezig met organiseren/opruimen/uitzoeken. Reisverzekering aanpassen, wachtwoorden checken, boeken op mijn ereader zetten, spullen uitzoeken (al vragen mensen wat ik nog moet uitzoeken aangezien ik zowat alles heb verkocht.. snap ook niet hoe het kan maar ik blijf ermee bezig), de laatste keren bootcampen en zwemmen en mijn tas ‘proef pakken’. Deze ligt inmiddels zo goed als klaar denk ik, zowat alles is gewassen en gepakt, van het weekend de laatste schifting maken en dan zal het wel klaar zijn. En zo niet, dan toch.

Vrijdag gaan we de tent opbreken en kan ik gelukkig de laatste dagen in het huis van Anneloes aangezien zij op vakantie gaan. Zaterdagavond de laatste dienst draaien op het werk, zondag verjaardag van Leon en dan maandag met taxi papa en mama naar Düsseldorf. En dan ga ik gewoon op reis!

Omdat ik niets plan heb ik ook niet echt de voorpret, dus als mensen vragen of ik er zin in heb weet ik het niet precies. Ik heb er zin in, maar ben er niet zo mee bezig eigenlijk. Het wordt snel genoeg maandag en dan ga ik gewoon. That’s it! Heb wel zin in de vrijheid, leven met de dag, nieuwe mensen ontmoeten, het lekkere gevoel als er een reisplan ontstaat en dingen op zijn plek vallen.

Als ik al een soort van plan heb is het om een maand of 4 te gaan reizen - 4 maanden om Kyrgyzstan en omliggende landen te ontdekken. Dan ben ik vast verzadigd, kom ik opladen in Nederland en ga ik fris en fruitig naar het volgende land. Tot zover mijn plan :D.

• 19 Juli 2023 - 17:28

Hella Fischer:

Gelukkig is er internet want waar ligt Kirgizië. Wat een bijzondere plek heb je uitgekozen. Ik lees over besneeuwde bergen alpenweiden en schitterende vergezichten. Ik hoop dus weer veel op veel foto,s en verhalen. Geniet ervan . Groetjes Hella en Jos

• 20 Juli 2023 - 21:51

Lonneke:

Wat een toffe onderneming weer. Ik heb zoveel bewondering voor jouw moed, daadkracht en flexibiliteit. Maar ook zo ontzettend leuk om te lezen hoe voor jou de dingen voelen en hoe je dan bepaalde keuzes maakt.

Ik ga je in ieder geval zeker weer volgen. Ben echt benieuwd wat je nu weer allemaal gaat beleven![e-1f601]

Alvast een hele fijne reis gewenst!![e-1f618]

Heel veel liefs