Maleisië deel 1 - Reisverslag uit Pulau Pinang, Maleisië van Celeste ... - WaarBenJij.nu Maleisië deel 1 - Reisverslag uit Pulau Pinang, Maleisië van Celeste ... - WaarBenJij.nu

Maleisië deel 1

Blijf op de hoogte en volg Celeste

16 Februari 2019 | Maleisië, Pulau Pinang

De laatste ochtend in Singapore heb ik mijn spullen gepakt om met het OV naar het juiste busstation te gaan en gelukkig was er nog een plekje in de bus. De grensovergang was geen enkel probleem en 6u later stond ik bepakt en bezakt in Kuala Lumpur in Maleisë, mijn 14e land van deze reis. Met echt geen enkel plan of uitzoekwerk kwam ik aan, het enige wat ik heb gedaan was 3 nachten in, wat bleek, een erg fijn hostel geboekt.

De eerste dag heb ik ontzettend veel gelopen. Natuurlijk kan ik het openbaar vervoer gebruiken, wat hier wederom supergoed werkt, maar door te wandelen zie je meer van de stad dan alleen de toeristische trekpleisters. Eerst naar de Thean Hou Temple, een Chinese tempel van 6 verdiepingen hoog met een oppervlakte van 670 m². Mooi om de gebruiken te observeren en uit te vogelen hoe dingen werken. Daarna door de Lake Gardens voor een poging tot verkoeling, maar met bijna 40°C is het bijzonder warm (bijna niet voor te stellen dat de fam zich in Europa vermaakt met wintersport..). ‘s Avonds naar de Petronas Twin Towers, de hoogste identieke gebouwen ter wereld. Het is altijd belangrijk om in ieder geval iets in je naam te hebben van hoogste, langste, eerste, laatste, etc ;). Mooi verlicht, tijd voor een fotomomentje, en daarna de fonteinshow bekeken wat een beetje een lachertje was na bijvoorbeeld Yerevan of Dubai.
Dag 2 begon met een 4uur durende fietstour. Op een knaloranje omafiets mét mandje de stad door, heerlijk! Alleen met de fiets was ik al zo blij, maar daarnaast kregen de Zweedse Hans en ik ook een leuke gids mee en heb ik hem gebombardeerd met vragen over alles wat we zagen, de cultuur en de gebruiken. Alle highlights hebben we gezien volgens mij! Daarnaast hebben we een brunch met lokale producten gehad en een markt bezocht waar we, voor ons, nieuw fruit hebben geproefd.
‘s Middags met de trein naar Buta Caves. De grootste grot is 400m lang en 100m hoog, prima plekkie voor een hindoetempel lijkt mij ;). ‘s Avonds met Hans een paar uur doorgebracht op de Heli Lounge Bar waar je vanaf verdieping 36 een mooi uitzicht hebt over de skyline van Kuala Lumpur.

Maandag heb ik een uitstapje gemaakt naar Punau Ketam, een eiland 65km verderop. Met de trein en de ferry kwam ik aan bij de homestay die ik had geboekt. Dit had meer weg van een hotel, maar helemaal prima. Het was meer dan 4 weken geleden sinds ik een kamer voor mezelf had! Ik heb daar een fiets gehuurd en heb rond gefietst. Het vissersdorp, wat wordt bewoond door enkel Chinezen, ligt tegen een mangrovegiebied aan. Alle veeal kleurrijke huizen zijn op palen gebouwd waar het water onderdoor loopt, verschillende delen van het dorp worden door bruggetjes met elkaar verbonden. Er is enkel verkeer van fietsers en elektrische scooters, het fietspad is slechts 2m breed. Achteraf gezien had ik er geen nacht hoeven blijven want in een paar uurtjes heb je echt alles wel gezien. Daarnaast voelde ik me er als enige Europese niet helemaal op mijn plek en vond ik de bevolking niet echt vriendelijk.
Dinsdag heb ik nog een paar uurtjes vertoefd op het eiland, de terugreis naar Kuala Lumpur gemaakt en nogal veel aan administratie en uitzoekwerk gedaan.

Woensdagochtend heb ik de bus gepakt naar Tanah Rata in Cameron Highlands. Anders dan Kuala Lumpur, wat in een vallei ligt (en hoge temperaturen met zich meebrengt), ligt dit gebied in de bergen wat maakt dat de temperatuur een stukje aangenamer is, rond de 20-25 graden. Na aankomst heb ik mijn spullen gedropt in mijn spaceshuttle-hostel (zie foto) en heb ik een trail gelopen. Helaas begon het te regenen, dus verder niet zoveel gedaan. De volgende dag heb ik naast een trail ook vele kilometers afgelegd in de omgeving en een heleboel met mijn camera gexëperimenteerd bij the butterfly farm. Naast de verkoeling bezoeken locals dit gebied ook voor de vele farms; thee, groente en véél aardbeien!
Vrijdagochtend om 8u zat ik weer in de bus, naar het eiland Penang dit keer. Na een easy busreis stond ik om 13u bij mijn hostel, heb ik mijn spullen gedropt en ben op pad gegaan. In Georgetown is het één en ander terug te vinden van de Engelsen (gebouwen), daarnaas staat het bekend om de streetart. Het was weer ouderwets warm en zowat niet te doen qua hitte. Veel in de schaduw lopen, veel water drinken maar om 17u was ik helemaal gaar en heb ik een fijn dutje gedaan in de aircokamer.
‘s Avonds opnieuw een rondje sightseeing gedaan en toffe plannen gemaakt voor Thailand :).
Zaterdag wilde ik naar Penang Hill. Dit kun je met een kabelbaan doen, maar het leek mij een goed idee om naar boven te wandelen. Nou ja, wandelen, het was behoorlijk pittig. Zoveel klimmen, zoveel zweten, ik had het zwaar! Maar bovenaan was het een tof uitzicht. Al ben ik er maar heel even geweest want ik had het echt gehad. Met de kabelbaan in 5 min naar beneden (waar ik ruim 3u over had gedaan om te beklimmen!), het bezoeken van de grootste tempel van Maleisië zelfs overgeslagen want ik wilde maar één ding: een douche!

Maleisië so far heeft niet heel veel indruk op me gemaakt. Ik vind er niet heel veel eigens/authentieks aan, wel allemaal prima, maar niet echt geweldig. Het is geen cultuur’shock’ zoals ik dat bijvoorbeeld in Sri Lanka wel ervaarde. Maar ik ben ook niet naar Maleisië gekomen met iets wat ik graag wilde zien, ik wil de sfeer van het land ervaren dus eigenlijk is alles goed. De dingen die ik heb gedaan zijn gekomen door wat ik van anderen hoorde of tegenkwam tijdens de voorbereidingen, heerlijk om zonder plan naar een land te gaan en het binnen de korste keren toch een plan wordt.
Het reizen is gemakkelijk, er gaan touringbussen naar de grote plaatsen. Er is genoeg te zien en doen in de steden. En ook zonder lokale simcard is het prima te doen, het vergt alleen ietsje meer voorbereiding soms. Maleisië is een stukje goedkoper dan Nederland, maar ook weer niet zo spotgoedkoop wat ik misschien wel een beetje had verwacht bij Azië…
De mensen om me heen praten niet elkaar in het Engels, en dat is eigenlijk best fijn. Normaal volg je gesprekken toch, of je nu wilt of niet. Nu versta ik ze niet eens dus het is gewoon een wirwar aan klanken.
Ik heb me laten vertellen dat zo’n 60% van de bevolking moslim is, maar hier merk ik in het dagelijkse leven weinig van. 22% is Chinees en 11% Hindoe (de rest is overig, haha).
Het weer is voornamelijk warm/heet, rond de 30°C maar met een hoge luchtvochtigheid. Na de warmste uren van de dag kleed ik me standaard om en was ik de gedragen kleren meteen uit (die de volgende ochtend ook alweer droog zijn..). En als het regent is dat meestal ergens tussen 16u en 18u.

Morgen vertrek ik heul vroeg (4:30u) naar Koh Lanta in Thailand. Een rit van 8u heb ik me laten vertellen… Daar hoop ik een paar toffe duiken te maken! Wellicht dat ik nog wat andere eilandjes bezoek of een beetje ga chillen, geen idee. Ik zal in ieder geval via de oostkust van Maleisië weer terug reizen om richting Indonesië te gaan. Hoe, wat en wanneer? Nog geen idee!

De link naar de foto`s:
https://1drv.ms/f/s!Ar87NWIVlPeflhC6fVIQaqE_ywPI

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Pulau Pinang

Rondreis

In 6 maanden de wereld rond :)

Recente Reisverslagen:

21 Mei 2019

Home sweet home

11 Mei 2019

De duikexpeditie

16 April 2019

Sulawesi

22 Maart 2019

Maleisisch Borneo + Brunei

02 Maart 2019

Maleisië deel 2
Celeste

...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 41841

Voorgaande reizen:

14 Januari 2024 - 20 Maart 2024

Centraal Amerika

06 December 2023 - 11 Januari 2024

IJsland '23

24 Juli 2023 - 30 November 2023

De ´Stannetjes´

03 Augustus 2022 - 01 December 2022

Balkanlanden

15 Augustus 2018 - 16 Mei 2019

Rondreis

19 September 2005 - 26 December 2005

Zuid-Afrika

Landen bezocht: